Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minska ner pa fargerna

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hello folket,

Har en bild som jag skulle vilja ha mindre fargrann a da menare jag inte pa ett "blekare" satt. Undrar helt enkelt om det finns nagot bra satt att i ps se till att bilden bara bestar av ex. Fyra farger. T.ex. rod, bla, gul, orange?

Hoppas ni forstar vad jag menar..

Alla tips ar jatte-valkomna!

Om du går in under:

"Image>Adjustments>Hue/Saturation"

så kan du välja hur du vill påverka färgerna. Förstärka eller försvaga alla eller enstaka nyanser. Ta bort eller förskjuta en färg mot en annan nyans. Det går att justera enstaka nyanser exakt genom att ta färgprov med pipetten.

Lycka till.

Nej det fungerar inte alls att gora sa. Mojligen om jag hade en otrolig massa tid.
Vad jag ar ute efter ar en funktion som ger bilden t.ex. Fyra huvudfarger. Men det kanske inte finns nagon sadan funktion.
Har forsokt att i "match colour" skapat forst en bild med de huvudfarger jag vill ha i bilden och sedan forsokt fa bilden att matcha dessa men det fungerar inte. Det blir just vad denna funktion sager.Matchning..

Två sätt:

Inte riktigt vad du vill är att gå via bild>justeringar>färgreduktion.

Kanske är detta vad du vill?

1. Skapa ett dokument med färgrutor som du hämtar från originalbilden (med pipetten). Om du inte vet hur du skall göra får du återkomma.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    19.1 KB · Visningar: 189
2. Gå via bild>läge>indexerad färg och välj egen som palett. Spara den någonstans.

3. Gå tillbaka till ”riktiga” bilden och välj indexerat färgläge på den också. Välj egen färgpalett och läs in den du just skapat. Använd inget ”gitter” (dither).

Kanske det kan vara det du önskar?

Bilagor

• 2.gif
    2.gif
    10.3 KB · Visningar: 185
ANNONS
Götaplatsens Foto