Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minst 5 sekunder mellan sökningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har ett bokmärke för att titta in här och kolla om det finns några intressanta forumtrådar. Länken är sålunda:

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?do=getnew

Rätt ofta får jag meddelandet att jag måste vänta minst 5 sekunder mellan sökningarna, trots att det gått flera dagar sedan sist! Jag har stor respekt för begränsningen, som jag tycker är klok, men jag fattar inte varför den drabbar mig.

Kan någon förklara?

Per.

Om du ser till att vara inloggad borde det inte dyka upp. Jag har fått intrycket av att alla oinloggade antingen klassas som samma användare eller att det finns ett begränsat antal "platser".

Jag känner alltså igen meddelandet från om jag går in utan att logga in, men inte annars.

För att förhindra sökrobotar och andra slags mekanismer att sänka en sajt genom att ösa på massa frågor på kort tid. Av samma skäl används Bildverifiering.

Sökning är ganska prestandakrävande.

Det stämmer att det finns en begränsning för oinloggade

Jo, det kan jag väl förstå. Är det möjligen så att meddelandet inte är helt korrekt? Ska det egentligen stå: "Okänd användare. Vänta 5 sekunder, så kan du söka.". Man kan ju knappast tala om något "mellan" när detta är första försöket?

Nåja, problemet är ju rätt litet.

Det var helt korrekt analys, f.ö., jag var inte inloggad.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto