Annons

Missnöjd med EF-S 10-22

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Hur många måndagar är det per vecka i Japan?
Upplever inte den där bildkvalitén som andra skriver om. Det blir liksom ingen skärpa.
Kanske fel på min kamera (350D)
Har ikväll gjort lite lagom vetenskapliga jämförelser med 18-55. Stativ och självutlösare användes. test vid 17/18mm och 22/24. Full glugg och även vid bl. 8
Mittskärpa något bättre på 10-22
Kantskärpa till vänster och i nederkant bättre på 18-55.
Jobbigt läge tycker jag att betala 8000:- och behöva testa grejjorna själv.
Hade tidigare den berömda 70-300 IS och det tog ju ett tag innan Canon kunde erkänna att det var fel.
Får väl gå till husläkaren och be om lite lugnande piller innan jag kontaktar Canon

Jag tror det är det första klagomål jag hört om denna glugg. Om det är något den är bra på så är det just skärpan. Klart läge att skicka in den till Canon för kallibrering.

Hej Michal
Jag har inte heller hört nån annan klaga på skärpan. Bra att du påpekar detta.
Har tagit lite mer bilder och blir nöjd ibland.
Får nog kolla min kamera också för fokuseringen är verkligen inte säker.
Sen kan det ju hända att även gluggen behöver kalibreras.

Mvh
Pa

Jag har faktiskt en kompis som lånade denna glugg under två veckor. Han liksom jag upplevde inte skärpan så bra som många andra talar om...

Fundering

Frånsett fokuseringen så undrar jag lite om man har felaktiga förväntningar. En vidvinkelbild kan ju innehålla en massa information/detaljer och man har ju dom pixlar man har liksom. Men jag skall försöka testa lite mer vetenskapligt i alla fall.
Sen tycker jag rent allmänt att det är lite knepigt att hitta rätt uppskärpningsinställningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto