** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Misstänkt bedragare på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

Lightchaser

Medlem
Jag tror jag har blivit utsatt för bedrägeriförsök. Detta via säljannons på blocket, en Nikon D800a för 4500:- (annons finns också här på Fotosidan). Den som kontaktar säger att hon heter Elisabet Swebilius. Efter en första kontakt på Blocket insisterar hon på att bara kommunicera via email. Väl där säger hon efter ett tag att hon vill ha kameran (nu är svenskan lite sämre men fortfarande hyfsad) och att hon vill ha mina bankuppgifter. När jag hävdar att jag bara tar betalning via Swish står hon på sig, nu på dålig svenska med att banköverföring är säkert etc etc. Givetvis har hon inte fått mina bankuppgifter och jag har blockerat hennes adress.

Angiven emailadress = [email protected]

Släkten Swebilius har anor från 1500-talet. Idag finns 4 levande med namnet, alla män. Uppgifter som jag och vem som helst fort kan googla fram.
Se upp där ute!

Ulf Westerberg
 
Det finns 48 stycken Svebilius och Swebilius, och flera kvinnor med w-stavningen, men ingen som har Elisabet som tilltalsnamn. Börjar de prata bankuppgifter ska man dra samtliga öron åt sig precis som du gjorde.
 
Bra att du hissar varningsflagg. Det finns (för många) lurendrejare där ute.
Hoppas du får sålt din kamera till en ärlig köpare som betalar för sig.
 
Det finns 48 stycken Svebilius och Swebilius, och flera kvinnor med w-stavningen, men ingen som har Elisabet som tilltalsnamn. Börjar de prata bankuppgifter ska man dra samtliga öron åt sig precis som du gjorde.
Rätt Vargen, en lite bättre sökning gav fler individer, men som sagt, ingen med tilltalsnamnet Elisabet. Märkligt att utge sig med ett så ovanligt efternamn.
 
Låter som ett typiskt bedrägeriförsök. De vill inte ha konversationen loggad hos blocket och därför vill de göra konversationen utanför. Varning direkt. Vart ville hon ha det skickat? Oftast gäller det utomlands. Sedan detta med banköverföring. Kan vara helt OK i sig kanske men inte med dessa varningsflagg. Nästa steg om du gått vidare skulle varit en av tre saker:
1. Hon hävdar att hon betalt. Sedan kontaktar "banken" dig och hävdar att de är mellanhand och att pengarna är låsta till dig men att du måste skicka bevis på att det postats innan du får loss pengarna. Givetvis får du aldrig några pengar.
2. Pengarna kommer in på ditt konto men det är inte köparen som betalt utan en tredje person som blivit lurad av bliffarens annons i sin tur som är på samma belopp. Du tror att allt är OK och postar men då den tredje parten inte får sin vara av bliffaren och spårar upp att pengarna gått till dig anklagas du för att vara bedragare - du har ju fått pengar och den tredje personen har inte fått sin vara
3. Pengarna kan synas på ditt konto men det är reservationer som sedan försvinner.

Träffas eller föreslå blocketpaketet. Blocketpaketet är ju bättre för köparen en säljaren men bluffare verkar inte tycka om det.
 
"Hon" ville ha det skickat till Italien. Lång historia om att hennes dotter bodde där tillfälligt och att hon ville ge henne denna kameran. Jag har blockerat emailadressen och även rapporterat till Blocket, oklart vad de kan göra. De trodde att det var ett massutskick, ett typiskt bedrägeriförsök,
 
Blev precis kontaktad av samma person gällande en mobil jag säljer via blocket. Bad mycket riktigt också om mail-adress, mer än så har hon dock ej fått och kommer ej att få. Glad att jag gjorde en sökning på namnet, tack!
 
ANNONS