Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt första bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

tigerwein

Medlem
Fick äran att fotografera mitt första bröllop lördagen den 9 Juni 2012.
Det var givetvis väldigt ärofyllt att få det förtroendet från brudparet men samtidigt också ganska nervöst, jag menar, jag hade ju aldrig fotograferat ett bröllop tidigare. Man har bara en chans på sig och då måste det sitta på första försöket, annars är man körd. Hur som, väl på plats vid Årsta slott där porträtten skulle tas var det rätt nervöst medan man riggade upp utrustningen men när brudparet väl kom och vi började fotografera släppte den efter ett par bilder när man såg att resultatet i alla fall inte var helt värdelöst. Nu har brudparet sett bilderna och är mer än nöjda, vilket känns oerhört skönt för mig som fotograf.
Jag tänkte nu höra efter vad ni här på fotosidan tycker, har ni några tips inför framtiden? Vad har jag lyckats bra med och vad bör jag tänka på?

Tack i förväg för era svar!
// Micke
 

Bilagor

  • 008.1.jpg
    008.1.jpg
    21.5 KB · Visningar: 859
  • 140-2.1.jpg
    140-2.1.jpg
    13.9 KB · Visningar: 851
  • 050.1.jpg
    050.1.jpg
    25.4 KB · Visningar: 857
  • 052.1.jpg
    052.1.jpg
    18 KB · Visningar: 853
  • 192.jpg
    192.jpg
    19.1 KB · Visningar: 854
Jag tog mig friheten att kolla i ditt album med resten av bilderna också.

Välexponerade bilder generellt! Jag tycker du har fångat en del fina ögonblick och du verkar ha bra koll på tekniken. Något jag skulle viljat se är lite större variation i bilderna. Du har väldigt många tätt utskurna helkropps och ¾-delsbilder med brudparet. Jag hade också vilja se lite fler miljöbilder (som t ex 2666161 vilket förövrigt är en av mina favoriter i denna samling), som det är nu har man ingen riktig känsla för var vi befinner oss så att säga. Fler detaljbilder kan också hjälpa med att sätta stämningen. Vid en snabb överblick ser det ut som 90% av bilderna är på brudparet medan detaljer, miljöer, gäster delar på 10%. Jag vet inte hur du valt ut bilderna här på fotosidan men jag tror bildsamlingen hade blivit starkare om du bara valt 20 av de bästa bilderna istället för så många snarlika.

Färger och vitbalans känns bra på de flesta bilderna, särskilt de i kyrkan. Tex 2666277 har t ex perfekta hudtoner enligt mig. En del av de första bilderna ser dock ut att vara lite för kalla och har ett visst magentastick över sig. Det kan vara värt att prova att ratta lite mer på vitbalansen i Lightroom på dessa. Exponeringen verkar sitta bra och jag tycker redigeringen med färger kontrast etc funkar bra. Du verkar rikta in dig på naturliga färger och en klassisk look på bilderna och där har du hittat rätt. Sen finns det detaljer som att gå allt för långt åt vänster med clarity-reglaget i LR, jag tycker ofta det ser lite cheesy ut men en del tycker bara det är romantiskt. När det kommer till såna saker så handlar det allt mer om tycke och smak. Och det finns ju inget rätt eller fel.
 
Hej David!
Först och främst vill jag tacka dig för dina tankar, idéer och konstruktiva kritik. Det var precis detta jag önskade med mitt foruminlägg. Du har nog rätt i att det mestadels är bilder på brudparet, jag var nog väldigt fokuserad på att jag skulle fånga dem på bästa sätt under dagen att miljöerna runtomkring blev lidande bildmässigt, vilket givetvis är synd som du säger (och något jag får tänka på till nästa gång).

Anledingen till att det ligger så många bilder uppe i albumet är egentligen bara för att brudparet fått tillgång till det för att kunna välja sina bilder som de vill förstora/göra album av etc. då dem inte har möjlighet att ses personligen den närmsta tiden. Dessa är dock bara ca 150 av de 1100 bilder som togs under deras bröllopsdag. För fotosidans medlemmar håller jag med om att albumet skulle bli oerhört mycket starkare med färre bilder, något jag troligen kommer åtgärda när brudparet gjort sina val.

Du har rätt i att jag gillar att jobba naturliga färger och klassiska bilder och gällande clairty-reglaget har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag egentligen tycker, dock tyckte jag det passade på några av bilderna från dagen.

Hur som helst, ett stort tack till dig för att du tog dig tid att titta igenom mina bilder samt skriva ner dina tankar och funderingar kring dem. Jag har fått lite tankar och idéer som jag definitivt tar med mig till nästa fotografering.

Ha det gott!
Micke

Jag tog mig friheten att kolla i ditt album med resten av bilderna också.

Välexponerade bilder generellt! Jag tycker du har fångat en del fina ögonblick och du verkar ha bra koll på tekniken. Något jag skulle viljat se är lite större variation i bilderna. Du har väldigt många tätt utskurna helkropps och ¾-delsbilder med brudparet. Jag hade också vilja se lite fler miljöbilder (som t ex 2666161 vilket förövrigt är en av mina favoriter i denna samling), som det är nu har man ingen riktig känsla för var vi befinner oss så att säga. Fler detaljbilder kan också hjälpa med att sätta stämningen. Vid en snabb överblick ser det ut som 90% av bilderna är på brudparet medan detaljer, miljöer, gäster delar på 10%. Jag vet inte hur du valt ut bilderna här på fotosidan men jag tror bildsamlingen hade blivit starkare om du bara valt 20 av de bästa bilderna istället för så många snarlika.

Färger och vitbalans känns bra på de flesta bilderna, särskilt de i kyrkan. Tex 2666277 har t ex perfekta hudtoner enligt mig. En del av de första bilderna ser dock ut att vara lite för kalla och har ett visst magentastick över sig. Det kan vara värt att prova att ratta lite mer på vitbalansen i Lightroom på dessa. Exponeringen verkar sitta bra och jag tycker redigeringen med färger kontrast etc funkar bra. Du verkar rikta in dig på naturliga färger och en klassisk look på bilderna och där har du hittat rätt. Sen finns det detaljer som att gå allt för långt åt vänster med clarity-reglaget i LR, jag tycker ofta det ser lite cheesy ut men en del tycker bara det är romantiskt. När det kommer till såna saker så handlar det allt mer om tycke och smak. Och det finns ju inget rätt eller fel.
 
Hej!

Jag håller med ovanstående på samtliga punkter faktiskt. Du ser ut att ha bra koll på tekniken men som du skriver så kan nervositeten bidragit till ett lite snedfördelat fokus (höhö).

Vad gäller urval anser jag (och jag tror att många håller med mig) att det är din uppgift som fotograf att göra urvalet. Två snarlika bilder tycker jag inte att brudparet ska behöva välja mellan - Det är ju du som har kunskapen! "Vanligt" folk väljer rentav generellt sett inte de bästa bilderna självmant. Det handlar om att utbilda kunden i vad de egentligen vill ha (lite i smyg då), och inte vad de tror att de vill ha.
 
Hej!
Tack för din kommentar!

Jag förstår hur du menar men samtidigt vill jag ju erbjuda kunden så många bilder som möjligt, kanske är det ett misstag man gör i början? Att man inte gallrar ordentligt utan vill presentera kvantitet kombinerat med kvalitét istället för enbart kvalitét. Rent generellt borde då alltså jag som fotograf gallra ut kanske ca 50 bilder av dessa 150, de som i mitt tycke och smak är bäst rent bildmässigt och sedan övertyga kunden om att det är vad han/hon vill ha?

// Micke

Hej!

Jag håller med ovanstående på samtliga punkter faktiskt. Du ser ut att ha bra koll på tekniken men som du skriver så kan nervositeten bidragit till ett lite snedfördelat fokus (höhö).

Vad gäller urval anser jag (och jag tror att många håller med mig) att det är din uppgift som fotograf att göra urvalet. Två snarlika bilder tycker jag inte att brudparet ska behöva välja mellan - Det är ju du som har kunskapen! "Vanligt" folk väljer rentav generellt sett inte de bästa bilderna självmant. Det handlar om att utbilda kunden i vad de egentligen vill ha (lite i smyg då), och inte vad de tror att de vill ha.
 
ANNONS