Tack för de snabba svaren! Jag är dock inte riktigt med på vad man använder Lightroom till? Och vart kommer "Camera RAW" och Photoshop in bilden? Som sagt, ett översiktligt arbetsflöde i steg 1, 2, 3... med tillhörande mjukvara skulle uppskattas... Jag har aldrig fotat i raw.
1. Överföra bilderna till dator - gratisprogrammet som följde med kameran?
2. ?
För att kunna konvertera bilderna från rå till ett icke kameraspecifikt format behövs en råfilskonverterare. Finns flera att välja på. Använder du Photoshop eller Lightroom så är det Adobe Camera Raw (ACR) som du använder trots att du inte är medveten om det. Du gör ju hela konverteringen i respektive program men det är ACR du använder. Varje rawfil är ju tyvärr kameraspecifik och de behöver alltså en konverterare för att bli läsbara i PS etc.....
LR består i pricip av två delar: En katalogdel och en bildbehandlingsdel. Katalogdelen påminner i sin funktion om Bridge men är mycket mer kraftfull. Bildbehandlingsdelen liknar Photoshop men är avsevärt mer begränsad i möjligheterna att påverka bilderna. Den räcker till för att justera ljus/kontrast och mycket annat men om du vill gå längre med att tex klippa ut, montera etc så måste du ta till Photoshop.
Mitt flöde ser ut som följer: Jag importerar alla bilder till datorn från kameran via LR. Skulle funka lika bra i ett annat program men varför göra det när LR gör det så bra. Och skulle jag hämta dom från kameran med tex Nikon Transfer så måste jag i alla fall importera in dem till LR. Så jag gör det direkt via LR i stället.
Jag har ingen specifik ordning i resp mapp utan alla bilder ligger huller om buller i en storlek som motsvarar en DVD. Efter en import så raderar jag kassa bilder (i LR). Lägger till alla behövd data/taggar såsom keywords, etc. Det är dessa taggar som jag sedan använder för sökning i efterhand. Använder du ett program som LR så behöver du inte veta var på disken bilderna ligger. LR håller reda på det åt dig. Du kan se LR som bibliotekarien som du kan fråga om var en bild ligger. Hon plockar fram den blixtsnabbt om du bara har rätt sökdata.
Via LR söker jag sedan rätt på en bild som jag ämnar använda. Tex en bild från förra julen som innehåller ett porträtt på min son Alex. Jag väljer då taggarna: Alex, porträtt och rätt datumintervall och vips dyker alla bilder som innehåller dessa sökbegräpp upp på skärmen. Var de ligger fysiskt på diskarna är helt ointressant.
Nu har jag ett antal alternativ:
- Använda de utdataprocesser som finns i LR. Dvs skriva ut, webgallerier etc
- Exportera bilden till Photoshop om jag märker att LR inte är tillräckligt vasst. Det handlar då oftast om avancerad bildmanupilation för min del när LR inte räcker till.
- Exportera bilden till Nikon Capture, handlar nästan uteslutande om högisobilder där jag behöver Nikon Captures fantastiska brusreducering
Till 90% så stannar jag i LR men det händer alltså att jag tar till PS eller Nikon Capture.
När jag fyllt en mapp till samma storlek som en DVD så bränner jag två backuper. En stannar hemma och den andra lagrar jag på annan plats. Utäver dessa två DVDer så finns samtliga mina bilder på hårddisk och även uppbackade på en NAS.