Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mjukvara till D2x?
- Trådstartare thefinger
- Start datum
stäck
Aktiv medlem
Såvitt jag förstått så är det bara kamerans automatiska uppfattning om vitbalansen (de två reglagen för färgtemperatur och "tint") som Adobe valt att inte dekryptera.
Jag justerar nästan alltid den själv iallafall (väljer "tungsten" eller "daylight" eller nåt, och justerar lite utifrån det) när jag använder ACR. Om man klarar sig med det, så borde den programvaran räcka långt.
Jag justerar nästan alltid den själv iallafall (väljer "tungsten" eller "daylight" eller nåt, och justerar lite utifrån det) när jag använder ACR. Om man klarar sig med det, så borde den programvaran räcka långt.
macrobild
Avslutat medlemskap
thefinger skrev:
Men behöver jag köpa Nikon Capture?
Vad jag har hört så skall det inte vara så jätte bra.
Jag har testat Nikon program sedan 1994. Scannerprogram och även program för digitalkameror.
Nikon capture har en fördel. Du kan stå i direkt kontakt med din kamera, dvs använda programvaran för att fyra av bilder som går direkt till datorn, det andra är att du kan lägga in kurvor i din kamera.
Bildmässigt är Nikon Capture som raw konverter en soppa. Långsamt , segt och med massor av alternativ.
Intentionerna hos Nikon är goda, men layoutmässigt, arbetsmässigt är programmet en pina. Klipper högdagrar, taskig återgivning av skuggor.
Så vad skall DU ha programmet till?
Som raw konverterare finns det bättre, dvs PS RAW , Phase One mfl
PS häng inte upp er på någon kryptering av vitbalans. Alla program kan estinmera en vitpunkt respektive grå och svartpunkt. Tryck på auto så kommer bilden oftast upp rätt.
Mvh Mikael
Senast ändrad:
leffep
Aktiv medlem
Nej du behöver inte köpa Nikon capture. Jag hämtade hem NC och provade en månad, men jag tyckte att det gick för segt på min dator.
Jag kör NEF rakt in i PS CS utan Camera Raw, och jag tycker det funkar bra.
Ibland använder jag Capture One för att öppna NEF filerna, bara för att prova ibland, jag ser ingen skillnad på bilderna.
Jag kör NEF rakt in i PS CS utan Camera Raw, och jag tycker det funkar bra.
Ibland använder jag Capture One för att öppna NEF filerna, bara för att prova ibland, jag ser ingen skillnad på bilderna.
leffep
Aktiv medlem
Man kan som Mikael Risedal skriver i en annan tråd, få ut bättre information ur NEF (RAW) filerna med programmen han namngav. Man kan plocka ut lite mer information i dom mörka partierna.
Men jag tycker att dom bilder jag tar som inte har ett för stort spann mellan högdager och lågdager, så duger det bra att öppna filerna direkt i PS.
Men jag tycker att dom bilder jag tar som inte har ett för stort spann mellan högdager och lågdager, så duger det bra att öppna filerna direkt i PS.
Senast ändrad: