Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MKII, 10D och svart vit (OT)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Hör kanske hemma i annat forum...men ändå.
Betraktar mig själv som nybörjare angående sv/vit.
Någon som känner till några bra actions, tips eller tricks för PS när det gäller konvertering av 10D och MK2 filer?
I första hand porträtt.

Mvh

Jerry

Det finns en del skrivet i forumen om olika metoder för svartvit-klonvertering.

Själv kör jag med "chanel mixer" i Photoshop där man blandar färgkanalerna. Genom olika blandning får man fram olika effekter. Jag kör normalt 60,30 10. Sen justerar jag kurvan något.

Hej

Det som finns i Freds är även olika toningar osv.
Olika filter, som om du fotat med, rött, gult osv.

DVS ltie mer. Men i Photoshop CS finns ju också filter.

tack för svaren.....jag kör lite tester framöver....

(väldigt trevliga sv/v bilder på din sida Roine)

Jerry

Jag använder mig alltid av luminanskanalen i Lab för svartvitt. Bästa svartvita som går att få direkt utan att dra i kanalerna.

Det var förresten ett tips från CAP&Design, så jag lärde mig det för över fem år sedan.

Glock skrev:
Jag använder mig alltid av luminanskanalen i Lab för svartvitt. Bästa svartvita som går att få direkt utan att dra i kanalerna.

Det var förresten ett tips från CAP&Design, så jag lärde mig det för över fem år sedan.

Så gjorde jag tidigare också, blir också bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto