Annons

Modefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Jag hade behövt alla tips jag kan på inför ett fotouppdrag jag fått som äger rum nu på fredag. Jag kommer fotografera ca 40 stycken modeller i olika kostymer som är framtagna i ett "Textilprojekt" på en högskola.

Det jag har att jobba med är följande:

Canon 7d
Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8)
Tamron AF 17-50 2.8 SP XR Di-II VC LD IF
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
1 st Canon speedlite 580EX II + Omnibounce Canon 580EX

Jag har inga andra blixtar eller mattboxar. Tyvärr. Då jag egentligen jobbar som filmfotograf så är detta den utrustning jag har att nöja mig med då det kommer till fotografering.

Som sagt... alla tips på val av glugg samt inställningar osv är varmt uppskattade.

Jag kommer förhoppningsvis kunna hänga upp någon stor vit duk där jag kan plåta modellerna mot. Jag har ca 5 timmar på mig så det är ganska gott om tid :)

Tack på förhand
//Max
 
Hade nog varit vettigt med en del blixtar för ett sådant uppdrag.
Hitta en plats med ett STORT fönster...
Det låter inte som särskilt gott om tid med 5 timmar för 40 personer om var och en ska ha någon chans att posera och få till en riktigt bra bild.
 
Jag hade behövt alla tips jag kan på inför ett fotouppdrag jag fått som äger rum nu på fredag. Jag kommer fotografera ca 40 stycken modeller i olika kostymer som är framtagna i ett "Textilprojekt" på en högskola.

Det jag har att jobba med är följande:

Canon 7d
Tokina AT-X 116 Pro DX (AT-X 11-16/2,8)
Tamron AF 17-50 2.8 SP XR Di-II VC LD IF
Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 70-200mm f/2.8L USM
1 st Canon speedlite 580EX II + Omnibounce Canon 580EX

Jag har inga andra blixtar eller mattboxar. Tyvärr. Då jag egentligen jobbar som filmfotograf så är detta den utrustning jag har att nöja mig med då det kommer till fotografering.

Som sagt... alla tips på val av glugg samt inställningar osv är varmt uppskattade.

Jag kommer förhoppningsvis kunna hänga upp någon stor vit duk där jag kan plåta modellerna mot. Jag har ca 5 timmar på mig så det är ganska gott om tid :)

Tack på förhand
//Max

Jobbar du som filmis kan du ditt ljus.
Mitt råd kör med 50/1,4 och ett fönster och en stor frigga för att lätta med, alt eller hyr-låna riktig blixt.

Mvh.

/Janne Höglund
 
Yes, följ de andras råd och skaffa en riktig blixt eller mer ljus av något slag. 5 timmar går mycket mycket snabbare än vad man tror, speciellt om det är inräknat att de skall byta om + någon snabbfix innan de plåtas. Ha i sådana fall ett färdigt körschema med vilka poser som funkar så du kan sätta en bra bild direkt. Kör så det ryker!
 
Du har tur Max - du bor på rätt ställe.
Jag skulle lätt ta och hyra lite blixtar för detta uppdrag, eller se till att hålla till i stor ljus lokal med mycket dagsljusinsläpp och ett par stora reflexskärmar - eller hyrstudio är en lämplig lösning?

/Johan
 
Lördag idag.

Max hur gick det??

Var det gott om tid?

Blev det bra bilder?

VIlka prylar använde du?

Hej,

Det gick mycket bra :) håller på att redigera 800 bilder så det lär ta ett tag! se här: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...21528604_119535664751377_410337_2388667_n.jpg .

Som tur va så hade de lite lampor i studion. Men hade med mig en extern blixt och två red heads med lite stativ. Körde på mitt 50mm samt ett tamron 17-55.

Tack för er hjälp :)
 
ANNONS