Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Modefotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

GrAcK

Aktiv medlem
Jag jobbar på ungdomsredaktionen på den lokala tidningen o vi ska ha ett repotage om höstmode. Bildidén är att vi ska fotografera en tjej o en kille i olika modestilar som är "heta" nu i höst. Dessa ska plåtas på olika ställen i en mataffär, klädda i kläderna och plocandes accesoarer från diverse ställen, t.ex. kyldisken.

Jag har aldrig plåtat mode förut och skulle gärna vilja ha lite allmäna tips om modefotografering. Funderar dessutom om man kanske ska försöka få dit nån studioblixt, är det att föredra?

Tack på förhand!

/Viktor

Aftonbladet var och fotade på mitt jobb vid en
damm vi har... där finns det ju ljus dock...
men ändå använde hon en ordentlig studioblixt..
hon hade ingen blixt på kameran...

men vad jag tror är viktigare är hur du fotograferar personen...
vad som är viktigt att få med i bilden, vinklar
och såna saker...

sen är det ju självklart viktigt med ljus,
speciellt om du fotar nerifrån eller så...
även framifrån ;)

men sånt kan ju möjligtvis en extern på-blixt
på kameran klara av... inte vet jag...
men det är ju ganska ljust i en affär ;)

iaf... lite idéer :)

Jag har ju en SB-800, men frågan är om jag kanske ska fixa en studioblixt också? Jag är tveksam till att det är så ljust i en affär ändå, men de kanske det är?

/Viktor

Alltså frågan är ju hur du tänker använda dig av studioblixten? Det blir ju inte bra bara för att man smäller upp den någonstans, man måste ju veta vilket ljus det är man vill skapa för att få ett tillfredställande resultat. En blixt låter lite lite, det går säkert att få jättefina resultat, jag är inte proffs så jag vet inte, men när jag har varit med ute o assisterat på liknande jobb har vi haft 3 - 4 lampor och aggregat med oss. Tex ett huvudljus i form av en bouncer eller kanske en stor spot med stort raster på snett framifrån, sen en kanske en spot snett bakifrån för att få lite liv i håret och så kanske slutligen en lampa som enbart lyser upp en del av bakgrunden.

Hur man ska ljussätta beror ju på vad man vill uppnå, sätter man bara upp en lampa och tror att det ska bli bra blir det nog mest "kalle anka" utav det hela.

Ljuset från lysrören i en mataffär är ju kanske inte jätteupphetsande tycker jag, så lite ljussättning hade nog gjort susen. Men om du har en ljusstark glugg kan man kanske köra på befintligt ljus och göra något schyst utav det.
Jaja, hoppas det här tillförde något och att det inte enbart blev en stor massa svammel.

ANNONS
Götaplatsens Foto