Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modell större.ryggsäck sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

endah

Medlem
Tips på ryggsäck för korta turen, väskan ska rymma följande:

Nikon 200-400/4 VR, Nikon 300/2.8 VR II, Nikon D810 och Nikon D3s eller D3x samt tc-14eii, tc-17eii plus någon fast glugg t ex Nikon 24/1.4 eller Nikon 35/1.4.

Några rekommendationer? Väskan ska användas under kortare turer pga tyngden. 😅👍

Jag skulle föreslå att du tittar på F- stop Gear. De har både stora ryggsäckar och utbytbara insatser, ICU.
Kan bara hålla med, har två F-stop ryggor och är helt nöjd med dem, både vad det gäller kvalité och lastkapacitet. Kan kort nämna (med tanke på hur mycket du tänker ta med dig), att de är byggda för att klara en last på ~10 -11 kg (info jag fått från F-stop).

Jag köpte nyligen en sådan här och är hittills mycket nöjd

MindShift Gear Kameraryggsäck Backlight Elite 45L Storm Grey

Toppväskan går att ta loss
Bärdelen är bekväm
Inredningen är flexibel och rymmer tillräckligt för mig

Nikon Z7ii + Sigma 500 f4,5 monterat och kan då tas ur från topplocket
Sedan har jag två objektiv + NISi filter och rengöringsgrejer inne i väskan
I Frontfickan har jag kabelväska, mikrofon, ljudinspelare och pannlampa
I fickan på höftbältet en rengöringsduk och extra batteri
Givetvis stativ på sidan av ryggsäcken

Därefter är jag klar för en dagstur

Om jag bär kameran utanför kan jag istället stoppa ner mitt Påsgömsle inne i väskan. Har monterat av toppväskan för att snabbt komma åt kameran. Men med toppväskan kan jag ha regnskydd i den och Påsgömsle mellan den och ryggsäcken

Jag köpte en Mindshift Gear Backlight 36L och jag gissar att du får plats i en sån. Kolla min genomgång av ryggsäcken här (på "svengelska") :

Jag har också en annan film med en första test. Dock mer detaljer i länkat klipp.

En sak att tänka på är att ryggsäcken inte är optimal om man är kort. Jag är 173 cm och upplever att den är lite för lång för att passa min rygg.

Senast ändrad:
Du kan se i klippet hur det ser ut med en Sigma 500/4.5 på en R6 plus Canon 100-400 och 300/4L IS i ryggsäcken. Finns utrymme kvar till lite fler objektiv, småsaker och det yttre facket rymmer ombyte, termos mm.

Senast ändrad:
Många svar! Tack för all hjälp, lutar lite åt MindShift Gear eller någon Think Tank historia!

F-stop Gear hade funkat med, hittar ingen svensk återförsäljare bara och känner mig lite förvirrad med dess ICU, nu är jag dock lite förkyld och skyller på det. 👍😅

Jag kör själv med Fstop gear Sukha 70 liter med Pro XL ICU, där du får plats med allt du nämner. Finns ingen svensk återförsäljare för tillfället. Finns även en större model på 80 liter Shinn heter den. Garanti i 20 år också.

Oranga väskan är Sukha och andra bilden är med Shinn.

Bilagor

• 02-product-inuse-04_CraigKolesky_Sukha_CKP1551__69934.1611062984.jpg
    02-product-inuse-04_CraigKolesky_Sukha_CKP1551__69934.1611062984.jpg
    318.9 KB · Visningar: 26
  • 4._Shinn_Aloe_with_800_and_200-400_white_background__96164.1611064359.jpg
    4._Shinn_Aloe_with_800_and_200-400_white_background__96164.1611064359.jpg
    179.9 KB · Visningar: 25
Med tanke på de två stora objektiven så skulle jag inte köpa en rygga på under 50 liter. I alla fall inte om du vill ha med dig kringutrustning, stativ och mat + kaffe/te samt något extraplagg för en kortare tur (mindre än 8 timmar).

Lite saker behöver man ha med ut, gimbal, stativ,.lite kläder.. nåt att äta.. osv! Så 50L är minimum! Tackar för tipsen!

Vi får se hur de slutar..! 👍 Fick lite mer kött på benen i varje fall.

Den här har jag sedan 7-8 år, har varit på många resor med flyg, ute i de mest utmanande miljöer, aldrig problem. Den rymmer lätt 2 prohus med monterade stora objektiv. Den enda ryggsäcken jag då kunde hitta med plats för motljusskyddet till ett 400/2,8. Jag kan packa ner 400/2,8 och 200-500/5,6 på varsitt hus och får ändå plats med ett par mindre objektiv. Det enda tråkiga med den är att fullpackad blir det litet plats för övrigt. Inte jättebekväm (som en riktig ryggsäck) att bära men jag använder den alltid vid kortare turer. Ingen har sagt något på flyg, den går precis innanför alla standardmått men jag har väl överskridit vikten "en smula". Regnkläder t ex lägger jag ovanpå utrustningen, går att få ner litet mat och termos i frontficka men litet trångt blir det.

Jag är väldigt nöjd med min MindShift Gear Firstlight 40L på inrådan av Staffan Widstrand. Den rymmer en 800/5,6, men är ändå tillräckligt slimmad för att gå som handbagage på flyget.

Jag har även flera F-stop, men MindShift Gear Firstlight 40L har bättre bärsystem i mitt tycke och håller högre kvalitet (det är ju ThinkTank).

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Svårt att bestämma sig, sitter och tittar på min stackars flipside 400 aw ii och sedan detta... , Men nåt där ute passar nog! Har ju fått jätte bra råd här så det är bara att läsa på och hitta något som tilltalar en. 👍

Bilagor

• IMG_20210825_124007~(1).jpg
    IMG_20210825_124007~(1).jpg
    2.1 MB · Visningar: 9
ANNONS
Götaplatsens Foto