Annons

Modellarvode??

Produkter
(logga in för att koppla)

JeannaQ

Aktiv medlem
Troligen inte ...

Jag tror (baserat på vad du har berättat hittills) att det är ganska låg sannolikhet för att det ska hända. :)
...
Men man vet aldrig ... Blir mest besvär i så fall, tror inte hon kan vinna.
Finns ingenting mer att tillägga i denna historia.
Vi får se ... Om det händer ska jag skriva fortsättningen här.
Är mycket tacksam för svar av dig, Erland H och UnoEngborg.
Då har jag förstått rätt av somligt jag läst angående om man ska betala
och vem som i så fall ska betala vem ...
/ Jeanna.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Du får väl försöka sälja bilden till icke näringsidkare. Köpare typ komun, landsting, och jag gissar även att ej heller ideella föreningar räknas som näringsidkare. Då behövs vad jag vet ingen modellrelease eller annat tillstånd såvida det inte var en beställd bild, men det låter ju inte så. Har du ingen egen firma att marknadsföra borde du även kunna lägga ut dem på nätet utan att betala henne ersättning.
..
Ja, just så har jag läst och förstått. Och det med bestämdhet, i olika juridiska
tillämpbara tvister.
Om däremot Hattbaren, där hon köper sina hatter, hade låtit fotografera henne
i deras hattar - och sedan visat det i annonser, hade hon haft rätt till arvode.

Hon får kontakta Hattbaren eller H&M nästa gång hon vill fotograferas!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
3 § Den som bryter mot 1 § eller medverkar till sådan handling skall utge skäligt vederlag till den vars namn eller bild har utnyttjats.
Vad gäller just den biten är det enkelt för dig som fotograf att komma runt, om du någon gång i framtiden skulle sälja en av dessa bilder till ett företag i reklamsyfte: du ser till att kontraktet (för det måste finnas ett sådant!) innehåller en passus i stil med "Det åligger [företagets namn] att inhämta nödvändigt tillstånd för bildbruket från modellen [modellens namn]."

I övrigt undrar jag vad som har hänt mellan er, det verkar ju vara världens röra! Jag förstår inte hur modellen kan få ihop det att hon vill ha betalt i efterhand, när (och OM!) det visar sig att bilderna går at tjäna pengar på. Hur hade hon resonerat om det visade sig att du hyrt in dig i (för att ta ett uppenbart exempel) en fullutrustad fotostudio, som kostar 10000 per timme? Hade hon ställt upp och betalat hälften av hyran för at få hälften av vinsten på bilderna?
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Vad gäller just den biten är det enkelt för dig som fotograf att komma runt, om du någon gång i framtiden skulle sälja en av dessa bilder till ett företag i reklamsyfte: du ser till att kontraktet (för det måste finnas ett sådant!) innehåller en passus i stil med "Det åligger [företagets namn] att inhämta nödvändigt tillstånd för bildbruket från modellen [modellens namn]."

I övrigt undrar jag vad som har hänt mellan er, det verkar ju vara världens röra! Jag förstår inte hur modellen kan få ihop det att hon vill ha betalt i efterhand, när (och OM!) det visar sig att bilderna går at tjäna pengar på. Hur hade hon resonerat om det visade sig att du hyrt in dig i (för att ta ett uppenbart exempel) en fullutrustad fotostudio, som kostar 10000 per timme? Hade hon ställt upp och betalat hälften av hyran för at få hälften av vinsten på bilderna?
...
Ja du... vad har hänt!! Ingenting!
Det enda som jag vet som har "hänt" är att jag såg henne i en klädsel som var sommaraktig och mycket fotogenisk (trevlig sommarklänning + solhatt, se bild här)
och att jag sa att det vore trevligt att få ta en sådan bild innan hösten kom med gula blad i bakgrunden.
Då kom hon istället iförd tjock kappa med pälskrage, hösthatt och längre typ av kjol, plisserad i något hösttyg - redan i mitten av september!
Jag funderade mycket på detta men sa ingenting. Något sa mig att om jag tjatar
om den där sommarklänningen kan hon ju få det till att hon "ställt upp".
Men jag tjatade litet till och fick inget svar .. och sa till henne att då får jag ge upp.
Då kom hon i den där klänningen.
...
Hon har även tidigare pratat om modell-release som något som "bör" finnas
och hade glömt bort att hon var lika mycket med på noterna som jag var,
i utgångsläget.
Jag har flera gånger sagt att hon har egen stil och är kul att fota, m.a.o. varit
vänlig.
Jag hade faktiskt gått med på litet procent av inkomst vid ev. försäljning av "privata köpare" om hon uppträtt mer i stil med FairPlay.
Kände att hon var på väg att manipulera mig, inte var hon rak i alla fall.
Jag har upplyst henne om ev. priser på bilder som dessa - och det är konstigt
att hon är så angelägen om det då hon arbetat flera gånger i veckan och verkar
ha det bra ekonomiskt.
Mitt intryck är att detta är en ide´ hon fått ...hon verkar inte tro på den riktigt själv.
Har förklarat med exempel för henne och allt.
Det finns inga "dolda skelett" i denna story.
Vi har endast två gemensamma bekanta - ett par som också känner henne helt ytligt
genom det arbete hon har (typ butik).
Paret och jag råkade fika samtidigt och de kommenterade bilderna positivt....
 
Senast ändrad:

JeannaQ

Aktiv medlem
...
Ja du... vad har hänt!! Ingenting!
Det enda som jag vet som har "hänt" är att jag såg henne i en klädsel som var sommaraktig och mycket fotogenisk (trevlig sommarklänning + solhatt, se bild här)
och att jag sa att det vore trevligt att få ta en sådan bild innan hösten kom med gula blad i bakgrunden.
Då kom hon istället iförd tjock kappa med pälskrage, hösthatt och längre typ av kjol, plisserad i något hösttyg - redan i mitten av september!
Jag funderade mycket på detta men sa ingenting. Något sa mig att om jag tjatar
om den där sommarklänningen kan hon ju få det till att hon "ställt upp".
Men jag tjatade litet till och fick inget svar .. och sa till henne att då får jag ge upp.
Då kom hon i den där klänningen.
...
Hon har även tidigare pratat om modell-release som något som "bör" finnas
och hade glömt bort att hon var lika mycket med på noterna som jag var,
i utgångsläget.
Jag har flera gånger sagt att hon har egen stil och är kul att fota, m.a.o. varit
vänlig.
Jag hade faktiskt gått med på litet procent av inkomst vid ev. försäljning av "privata köpare" om hon uppträtt mer i stil med FairPlay.
Kände att hon var på väg att manipulera mig, inte var hon rak i alla fall.
Jag har upplyst henne om ev. priser på bilder som dessa - och det är konstigt
att hon är så angelägen om det då hon arbetat flera gånger i veckan och verkar
ha det bra ekonomiskt.
Mitt intryck är att detta är en ide´ hon fått ...hon verkar inte tro på den riktigt själv.
Har förklarat med exempel för henne och allt.
Det finns inga "dolda skelett" i denna story.
Vi har endast två gemensamma bekanta - ett par som också känner henne helt ytligt
genom det arbete hon har (typ butik).
Paret och jag råkade fika samtidigt och de kommenterade bilderna positivt....
...
Ditt exempel är mycket bra. Så har jag också tänkt vidare. Hur resonerar hon egentligen?
I ditt exempel: hon hade säkert menat att jag står för hyran och hon ska ha hälften för ev. bildförsäljning.
Har faktiskt tagit liknande exempel för henne.
Hon behandlar mig som en offentlig bildbyrå!
Envis och manipulativ har det visat sig ...
Hon vet dessutom ganska väl att jag inte är i välbestånd efter några flyttar på kort tid.
Har sagt "Har inte råd att fika, betalar bara räkningar just nu".
 

Visom

Aktiv medlem
Juridiskt är det rätt enkelt. Moraliskt en helt annan. Är det värt fighten om modellen tex svarmålar fotografen på instagram, facebook etc?
Jag kan tycka att är bilderna så pass bra att utställningen inte blir av om bilderna på henne tas bort så kan jag tycka att hon är värd en liten peng.
 

unoengborg

Aktiv medlem
...
Men man vet aldrig ... Blir mest besvär i så fall, tror inte hon kan vinna.
Finns ingenting mer att tillägga i denna historia.
Vi får se ... Om det händer ska jag skriva fortsättningen här.
Är mycket tacksam för svar av dig, Erland H och UnoEngborg.
Då har jag förstått rätt av somligt jag läst angående om man ska betala
och vem som i så fall ska betala vem ...
/ Jeanna.
Vad som fortfarande återstår att utreda är modellens eventuella rätt till bilden, förstod jag rätt hade hon modifierat och lagt ut någon bild på nätet. Blev lite nyfiken på hur sådant fungerar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Är du fotograf i yrket?
Är du inte det så kan du sälja bilder till privatpersoner som du önskar.

lagen hon syftar till är i syfte för reklam.
Är du fotograf till yrket så kan en porträttbild räknas som reklam för din verksamhet.
Säljer du en bild till ett företag i syfte att de skall göra reklam så är det deras jobb att inhämta en modellrelease av henne. Du kan ju sälja bilden med öppna kort och om hon inte vill skriva på för företaget så behöver det inte utgå någon ersättning till dig heller och företaget använder helt enkelt inte bilden.

Personligen så hade jag sålt bilder på utställningen om det går till privatpersoner.
Sedan hade jag aldrig mer tagit upp ämnet med henne igen, inte heller sålt några bilder till annat håll. Aldrig mer använt henne som modell.
De bilder som inte säljs hade jag rivit sönder. jag hade inte ens funderat på att varken ge dem till henne eller sälja dem till henne.
Nämner hon någonsin ngt i ämnet igen så hade jag raskt raderat alla bilder jag har på henne från alla diskar jag har. Så hade jag inte behövt ljuga om att jag inte har bilderna kvar.
Frågar hon om ny fotografering så hade jag bara hänvisat henne till de andra fotograferna som känner henne och gärna vill fotografera henne.
Frågar hon varför så hade jag helt enkelt sagt att efterspelet blev så tråkigt så att jag raderade alltihop och vill inte ta fler bilder på henne.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Juridiskt är det rätt enkelt. Moraliskt en helt annan. Är det värt fighten om modellen tex svarmålar fotografen på instagram, facebook etc?
Jag kan tycka att är bilderna så pass bra att utställningen inte blir av om bilderna på henne tas bort så kan jag tycka att hon är värd en liten peng.
...
Jag vill inte köpslå med min moraliska känsla. Hon kan inte svartmåla mig med framgång.
Som hon har burit sig åt med nedlåtande attityd trots mindre vetande, kommer jag absolut inte att vidgå någon betalning.
Angående en utställning ...om det skulle bli på biblioteket lär det handla om en
vägg eller del av. Om i den lilla lokalen här, kan bilderna inte täcka hela lokalen i
vilket fall. Kan bara handla om högst en vägg även där.
Det lär inte bli en egen utställning rent fysiskt.
Och som Uffe skrev, det kostar att printa bilderna. Hon vill knappast vara med på det-
och vi har inget avtalat teamwork. Skulle vi kunna kalla det så, skulle hon antagligen fortsätta manipulera mina bilder och ta sig fler och fler rättigheter,
hänvisande till att hon "medverkat".
Till slut skulle jag krävas på betydligt större summor än vi kan tänka oss här.
Hon har visat mig varningens drag!
Jag antar inga utmaningar!
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Är du fotograf i yrket?
Är du inte det så kan du sälja bilder till privatpersoner som du önskar.

lagen hon syftar till är i syfte för reklam.
Är du fotograf till yrket så kan en porträttbild räknas som reklam för din verksamhet.
Säljer du en bild till ett företag i syfte att de skall göra reklam så är det deras jobb att inhämta en modellrelease av henne. Du kan ju sälja bilden med öppna kort och om hon inte vill skriva på för företaget så behöver det inte utgå någon ersättning till dig heller och företaget använder helt enkelt inte bilden.

Personligen så hade jag sålt bilder på utställningen om det går till privatpersoner.
Sedan hade jag aldrig mer tagit upp ämnet med henne igen, inte heller sålt några bilder till annat håll. Aldrig mer använt henne som modell.
De bilder som inte säljs hade jag rivit sönder. jag hade inte ens funderat på att varken ge dem till henne eller sälja dem till henne.
Nämner hon någonsin ngt i ämnet igen så hade jag raskt raderat alla bilder jag har på henne från alla diskar jag har. Så hade jag inte behövt ljuga om att jag inte har bilderna kvar.
Frågar hon om ny fotografering så hade jag bara hänvisat henne till de andra fotograferna som känner henne och gärna vill fotografera henne.
Frågar hon varför så hade jag helt enkelt sagt att efterspelet blev så tråkigt så att jag raderade alltihop och vill inte ta fler bilder på henne.
...
Tack för ditt svar.
Precis så har jag resonerat - utom det att en del av bilderna blev så pass bra att jag
inte vill radera dem överallt eller riva dem i bitar.
Nej jag är absolut inte fotograf till yrket.
Det jag kan om foto har jag lärt mig här på FS ... Så jag kan tacka FS för de små stegen framåt. Är "helt" oteknisk tyvärr ..."fotar med ögat" ..liksom.
...
Jag kan nog tänka mig att sälja till just privatpersoner om det blir utställning.
Men inte kontakta henne i något avseende, hon har ju sagt upp att fotas mer
med anledning av uteblivet arvode och detta innan jag ens frågat om jag får ställa ut.
Hon är så osympatisk och manipulativ att jag inte vill ha med henne att göra.
Jag borde stämma henne för utpressning!
Obs, det handlar om låga priser i så fall. Som amatör kan jag knappast ta mycket
betalt för ganska "vanliga" bilder. temat skulle vara XX som person, en liten svit.

Är så pass distanserad till henne att jag klarar det utan att ha med henne att göra.
Person som person, svit som svit. Har inga känslor inblandade, vi är inte umgängesvänner, inte ens lika varandra och åldersskillnaden är också väsentlig.
 

Visom

Aktiv medlem
...
Jag vill inte köpslå med min moraliska känsla. Hon kan inte svartmåla mig med framgång.
Som hon har burit sig åt med nedlåtande attityd trots mindre vetande, kommer jag absolut inte att vidgå någon betalning.
Angående en utställning ...om det skulle bli på biblioteket lär det handla om en
vägg eller del av. Om i den lilla lokalen här, kan bilderna inte täcka hela lokalen i
vilket fall. Kan bara handla om högst en vägg även där.
Det lär inte bli en egen utställning rent fysiskt.
Och som Uffe skrev, det kostar att printa bilderna. Hon vill knappast vara med på det-
och vi har inget avtalat teamwork. Skulle vi kunna kalla det så, skulle hon antagligen fortsätta manipulera mina bilder och ta sig fler och fler rättigheter,
hänvisande till att hon "medverkat".
Till slut skulle jag krävas på betydligt större summor än vi kan tänka oss här.
Hon har visat mig varningens drag!
Jag antar inga utmaningar!
Jag säger bara att det är svårt att försvara sig mot någon på sociala medier som säger att du ljuger, manipulerar och är en allmänt otrevlig person. Oavsett hur rätt du har. I min bok är det värt en slant att köpa sig fri från det, men köper absolut att det finns de som är av annan åsikt.
 

PMD

Aktiv medlem
Är du fotograf i yrket?
Är du inte det så kan du sälja bilder till privatpersoner som du önskar.

lagen hon syftar till är i syfte för reklam.
Är du fotograf till yrket så kan en porträttbild räknas som reklam för din verksamhet.
Om den publiceras, kanske. Och i ett specifikt sammanhang.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Vad som fortfarande återstår att utreda är modellens eventuella rätt till bilden, förstod jag rätt hade hon modifierat och lagt ut någon bild på nätet. Blev lite nyfiken på hur sådant fungerar.
..
Jag har läst mig till att hon inte har någon rätt till bilderna. Hon har bara fått dem över mail av mig, som en naturlig sak. Har inte sålt äganderätten till henne alltså.Inte sagt eller skrivit att hon får "ta" dem, men medgivit att hon får visa dem om mitt namn är med.
Har inte tänkt tanken att hon kan köpa dem.
Hon har lagt några på Instagram ja och upplyste mig om att hon ändrat i en av dem.
I meddelande till mig idag skriver hon ju att om hon inte får som hon vill kan hon ändra efter tycke och smak och lägga ut där. Flera alltså.
Bara det är så fräckt och barnsligt att man får lust att stämma henne!
Alla som kan något om upphovsrätt vet ju att så får det inte gå till.
..
Jag satt modell en gång för en - då -ganska känd konstnärinna som målade mitt porträtt.
Hon tjänade en hel del på tavlorna, 4 -5 stycken. Jag fick inte ett öre betalt för
sålda tavlor - det ingick inte i avtalet -men jag fick standardersättning för att jag satt modell, enligt avtalet.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Varför?


Vad finns det för anledning att ljuga om det?
..
Ja det undrar jag också!
Vad gör det om jag har bilder kvar?
Jag har all rätt att ha dem kvar.
Ska det sluta med att jag inga bilder har men modellen har dem -
och har dessutom manipulerat dem och -kanske till och med sålt dem, hahaha!
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Jag säger bara att det är svårt att försvara sig mot någon på sociala medier som säger att du ljuger, manipulerar och är en allmänt otrevlig person. Oavsett hur rätt du har. I min bok är det värt en slant att köpa sig fri från det, men köper absolut att det finns de som är av annan åsikt.
....
Jag förstår. Har också läst liknande, att det kan vara värt någon betalning för fridens skull.
Men eftersom bilderna har mitt namn så vad ska hon skriva?
Alla kan kontrollera att jag inte är yrkesfotograf.
Då hade en sådan förtalshärva kunnat vara spännande på Instagram kanske.
Nej jag ser ingen anledning ge efter. Hon fiskar då vidare och till slut är det hon
som äger bilderna och jag som ångrat mig (hon skulle ev kunna ljuga sig till det.
Muntligt avtal gäller ju numera juridiskt).
Jag bör vara konsekvent och hålla mig inom min ram - är min ståndpunkt i detta fall.
 

unoengborg

Aktiv medlem
..
Jag har läst mig till att hon inte har någon rätt till bilderna. Hon har bara fått dem över mail av mig, som en naturlig sak. Har inte sålt äganderätten till henne alltså.Inte sagt eller skrivit att hon får "ta" dem, men medgivit att hon får visa dem om mitt namn är med.
Har inte tänkt tanken att hon kan köpa dem.
Hon har lagt några på Instagram ja och upplyste mig om att hon ändrat i en av dem.
I meddelande till mig idag skriver hon ju att om hon inte får som hon vill kan hon ändra efter tycke och smak och lägga ut där. Flera alltså.
Bara det är så fräckt och barnsligt att man får lust att stämma henne!
Alla som kan något om upphovsrätt vet ju att så får det inte gå till.
..
Jag satt modell en gång för en - då -ganska känd konstnärinna som målade mitt porträtt.
Hon tjänade en hel del på tavlorna, 4 -5 stycken. Jag fick inte ett öre betalt för
sålda tavlor - det ingick inte i avtalet -men jag fick standardersättning för att jag satt modell, enligt avtalet.
Lägger hon upp bilder olovandes är det väl bara att skicka en faktura. SFF har säkert bra förslag på priser, som snabbt minskar lusten till sådant ofog. Glöm inte dröjsmålsräntor och påminnelseavgifter ifall de inte betalas prompt
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Lägger hon upp bilder olovandes är det väl bara att skicka en faktura. SFF har säkert bra förslag på priser, som snabbt minskar lusten till sådant ofog. Glöm inte dröjsmålsräntor och påminnelseavgifter ifall de inte betalas prompt
---
Haha, det ska jag undersöka.
Nu medgav jag ju förut att hon fick lägga in om mitt namn var med.
Detta tar hon för givet nu.
Jag kan - lika litet som hon - ändra nu efteråt, typ skriva "Från och med nu får du
inte lägga in bilder" eftersom jag redan avtalat att hon får. Eller. ..kan jag det?
Hm, litet osäker där.'
Om hon inte plötsligt kan kräva pengar borde inte jag kunna ändra det avtalet?
Komplicerat detta!
Ju mer komplicerat och ju fler eftergifter jag gör, desto mer kan hon nysta tills
sig förmåner.
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Lägger hon upp bilder olovandes är det väl bara att skicka en faktura. SFF har säkert bra förslag på priser, som snabbt minskar lusten till sådant ofog. Glöm inte dröjsmålsräntor och påminnelseavgifter ifall de inte betalas prompt
..
Vad gör jag om hon lägger ut fler bilder som hon ändrat i efter sitt tycke och smak?
(Gäller inte små skönhetsfel i ansiktet utan mer avancerade ändringar)
 
ANNONS