Annons

Modellbild med två modeller (nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

lowsnuff

Medlem
hej!
ska i morgon fota två tjejer bara på skoj.
behöver hjälp!

använder en sony a230 med vanliga kitobjektivet 18-55
inga blixtar (utom den inbyggda) ingen annan studioutrustning.
har en vit vägg med lite tur, haha.

vart ska jag fokusera?
hur "långt" ska jag fokusera?
ska jag använda blixten?
ska jag rikta nån vanlig lampa?
långa/korta slutartider? har inget stativ men går ju alltid ställa kameran på nånting
ska jag använda mig av manuellt läge eller satsa på porträtt eller nåt?

alla tips jag kan få är välkomna då jag aldrig tagit porträtt/modellbilder förut
Mvh // Dennis
 
Jag hoppas att du har varit ärlig mot tjejerna och de vet vilken nivå du ligger på som fotograf. Annars skulle jag nog rekommendera dig att avblåsa äventyret och lära dig din kamera innan. Jag kanske är lite hård men om du undrar hur du skall fokusera och använda slutartid så kommer två, förmodligen lite osäkra, tjejer inte underlätta din inlärningsprocess utan snarare bara höja stressen och därmed risken för total pannkaka.

Rent praktiskt rekommenderar jag nog kan ställer in kameran på gröna rutan (full automatik) och tar med tjejerna utomhus (om ni kör dagtid) då finns det tillräckligt med ljus och du ser hur det faller utan att behöva tänka så mycket på det. Då kan du fokusera på att kommunicera till tjejerna hur de skall posera osv och det är nog bättre för slutresultatet.

Lycka till
//Mårten
 
En vanlig lampa är så svag att den inte tillför speciellt mkt ljus. Stäng av den inbyggda blixten, den brukar inte bli speciellt vacker. Däremot är den användbar för att minska kontrasten (minska skuggorna i ansiktet exempelvis) utomhus i solljus.
 
Jag hoppas att du har varit ärlig mot tjejerna och de vet vilken nivå du ligger på som fotograf. Annars skulle jag nog rekommendera dig att avblåsa äventyret och lära dig din kamera innan. Jag kanske är lite hård men om du undrar hur du skall fokusera och använda slutartid så kommer två, förmodligen lite osäkra, tjejer inte underlätta din inlärningsprocess utan snarare bara höja stressen och därmed risken för total pannkaka.

Rent praktiskt rekommenderar jag nog kan ställer in kameran på gröna rutan (full automatik) och tar med tjejerna utomhus (om ni kör dagtid) då finns det tillräckligt med ljus och du ser hur det faller utan att behöva tänka så mycket på det. Då kan du fokusera på att kommunicera till tjejerna hur de skall posera osv och det är nog bättre för slutresultatet.

Lycka till
//Mårten

ja absolut. den ena är min flickvän och den andra en av mina närmaste vänner.
är inte helt ny på min kamera men har aldrig tagit modellbilder som sagt.

de vet att jag är helt nybörjare och förväntar sig ingenting.
ville bara ha lite allmänna tips. bra att tänka på grejer.

tack ändå att du tog dig tid :)

kommer nog att vara inne och fotografera, (alldeles för kallt ute. bor i norge bör nämnas :))
 
Inomhus är alltid mörkt, även om det är dagsljus ute =) Men försök om möjligt att fota vid fint väder ute för att få maximalt med ljus.
 
hade gärna fotat ute. men fotosession kommer att ske efter kl 18:00 är då mörkt som i en säck här.

strävar här alltså inte efter nästa cover till Vouge, utan ska ta lite bilder på två tjejer och kan behöva lite tips och trix när man inte är utrustad med studio o sån lyx.
 
Problemet kommer vara att det helt enkelt inte finns nog med ljus för att ta fotot. Även med exempelvis bygglampor kommer det blir långa slutartider.

Ta största möjliga bländare för att få in maximalt ljus. Höj sen ISO tills du får nog korta tider för dina egna skakningar och modellernas rörelser. Zooma dessutom in så mkt det går om du behöver/önskar kortare skärpedjup.
 
Problemet kommer vara att det helt enkelt inte finns nog med ljus för att ta fotot. Även med exempelvis bygglampor kommer det blir långa slutartider.

Ta största möjliga bländare för att få in maximalt ljus. Höj sen ISO tills du får nog korta tider för dina egna skakningar och modellernas rörelser. Zooma dessutom in så mkt det går om du behöver/önskar kortare skärpedjup.

Marcus tips låter vettiga. Men som sagt. Inomhusbilder (lr modellinomhusbilder dårå) blir sällan roliga i befintligt ljus, utan en massa extratillbehör... Så att du inte blir besviken på resultatet liksom;)

Men lycka till hur som helst och boka gärna in en helg här framöver då ni kan köra en ny fotosession på nån trevlig plats UTOMHUS!!

/MB
 
Steg ett
Förberedelse
Leta igeom förrådet/garaget eller vind efter lampor och möjligtvis väv eller liknande.
Om du inte hittar något utav detta så dra fram ficklampor och testa att lysa med dem igenom något som tex en vas eller liknande, försök att få ett sånt mjukt ljus som möjligt som sprider sig lagom mycket.
Dra upp ett lakan på väggen (stryk det först).

Steg två
Plåta

Nu när modellerna har kommit och allt är klart i rummet där du ska fota så ber du dem ställa sig ca 1m framför lakanet (beroende på hur brett lakan du har). Sedan kör du några test foton för att få inställningarna rätt, när du känner att fotona blir bra så kan ni köra igång på riktigt.

Alternativ två

Om du hittar väv och en stark lampa så kan du tejpa upp en väv bit (1m*1m) upp i taket och lysa lampan igenom vävet.


OM DU HAR STATIV

Fokusera på modellerna med manuell fokus, släck sedan lampan och fota med slutartid runt 1sek eller mindre beroende på hur starkt ljus du har mot modellerna.


Tips

Var påhittig, det finns inga gränser för hur mycket du kan experimentera med ljus!. Själv har jag bara en gammal osynkad blixt från 80-talet och det har funkat jättebra för mig att fota "studio" har t.o.m tjänat pengar på modellfoto i min hemmastudio genom att använda dessa tekniker fast med en rullgardin som bakgrund.



Slutord

Om du känner att jag kanske var lite otydlig eller om du vill fråga något mer till en person som inte heller har en massor proffsgrejor så är det bara att skriva i min gästbok :)

Lycka till, MVH Martin!
 
den ena är min flickvän och den andra en av mina närmaste vänner.

ville bara ha lite allmänna tips. bra att tänka på grejer.
Det är en bra start att välja tålmodiga modeller.

tex testa aldrig med barn, det funkar inte, dem blir uttråkade.

Du skall börja med att leta efter bilder som DU gillar. Det är en bra start att försöka kopiera det man vill uppnå. Om man inte lyckas, fråga på fotosidan vad som behövs för att få det du vill.

Ett litet tips då.
testa med att sätta/hålla en vanlig tunn papperslapp framför blixten. För att sprida ljuset lite och minska slagskuggor.
 
paaven;1435398[U sa:
OM DU HAR STATIV[/U]

Fokusera på modellerna med manuell fokus, släck sedan lampan och fota med slutartid runt 1sek eller mindre beroende på hur starkt ljus du har mot modellerna.
Det finns en dansk(har för mig att han är dansk) fotograf som är grym på detta. Han belyser sina modeller med endast ficklampa.

Det är alltså kolmörkt i rummet och han målar fram modellerna med ficklampan. En exponering tar flera minuter att göra.
 
Super!

lite kött på benen nu :)

tack paaven och eric!

tror detta blir nåt lärorikt imorgon.
med lite tur lägger jag upp ett par bilder här på fs efteråt.

paaven:
blir finfint, ska kolla runt lite. tror jag har ett par 60w lampor o lite grjer man kan lysa med.

blir lakan bättre än en vit vägg?
 
fint porträtt :)
dum som jag är hade jag ju inte tänkt på att bakgrunden måste vara vit heller. går ju med vad som helst.

för att slippa massa starka skuggor på bakgrunden så kan man ta en lampa och lysa direkt på bakgrunden ist för att rikta mot modellen först antar jag, men ska man köra från nån speciell vinkel eller räcker det med att ljuskällan är riktad direkt mot bakgrunden?
 
fotosession avklarad

skulle bara meddela att både jag och tjejerna hade väldigt skoj igår och det kanske till och med blev ett par bra bilder :)

vi höll på från ca 18:00 till 21:00 (mycket på grund av sminkning och lite småprat bara)

ska bara välja ut ett par bilder vi tyckte blev bra så kan jag photosoppa lite.

ni hade helt rätt. ljuset var halvbra menjag lärde mig nog massor av detta.

en sista fråga för den som orkar svara:
hur gör man för att få med vattendroppar (på hud) på ett snyggt/bra sätt?

Mvh // Dennis Hall
 
Nice

Vatten och Olja
Jag körde med Virgin Olivolja i en blomstersprayflaska och sen Vatten i en annan Blomsterspryflaska
Titta gärna på mina bilder

http://www.modellbilder.se/photoses...ession.php?do=options&id=35807&action=options

skulle bara meddela att både jag och tjejerna hade väldigt skoj igår och det kanske till och med blev ett par bra bilder :)

vi höll på från ca 18:00 till 21:00 (mycket på grund av sminkning och lite småprat bara)

ska bara välja ut ett par bilder vi tyckte blev bra så kan jag photosoppa lite.

ni hade helt rätt. ljuset var halvbra menjag lärde mig nog massor av detta.

en sista fråga för den som orkar svara:
hur gör man för att få med vattendroppar (på hud) på ett snyggt/bra sätt?

Mvh // Dennis Hall
 
Köp eller låna en eller två 500 watts bygglampor och rikta den/dem mot en ljus vägg. Det indirekta ljuset blir mycket mjukt och passar för det du skall göra.
Ställ in kameran på A och välj största bländaren ( 3,5 eller vad det kan vara) ställ ISO på 800. Fota ett vitt papper där modellerna skall vara och gör manuell vitbalans (om du inte kör RAW som är det allra bästa). Annars väljer du den vitbalans som ser bäst ut på skärmen.
variera din position och modellernas efter ljuset.
Lek och berätta roliga historier och fota allt vad du hinner.
Tala inte om när du gör bort dig, det gör modellerna nervösa, även om den ena är din flickvän.
Spela självsäkra Allan. Njut!
 
fina bilder kaj :)
där är det alltså både vatten och olja?

ja det där med bygglampor kan vara smart, hade endast taklampa plus 60w plus 40w plus 40w.
riktade allihop från lite olika vinklar och använda den inbyggda blixten, blev av med ganska mycket skuggor och fick ett skapligt ljus. hade lite litet utrymme också.

använde bländare runt ca 8 och iso 100
de bilder jag tog utan blixten bytte jag till iso 800 och bländare 3,5

nä spelar inte superfotograf emd dessa tjejer :) kan nog vara väldigt smart i de flesta fall men vi hade bara skoj hela tiden.
de är teatertjejer också så de tål kritik och de vet väl vilka förutsättningar vi hade.

ska bara ha modellernas tillåtelse om vilka bilder jag får använda också :) (nej gud som jag ser ut, eller wow vilken dubbelhaka, hamnar oftast på de bilder jag tycker är bra tekniskt sett)
 
ANNONS