Annons

modifering av D70 = klar

Produkter
(logga in för att koppla)

MaGaNoHa

Medlem
Tänkte härmed meddela att jag gjort slag i saken ock till slut nu skruvat isär min D70 för att kunna bygga om den så att man får ett remote utag
på sidan.. det var lite nervöst men blev lugn nu när allt funkar som det ska..


Friskt kopplat hälften brunnet!!!!!!!

By the way .. mitt vertikal grepp borde anlända från staterna typ mitten nästa vecka....
 
fanns ingen info så jag skruva isär... fast man bör nog veta lite vad man håller på med...

ledsen men jag tog faktis inga bilder..

var lite för koncentrerad....

sorry men jag kan gärna beskriv hur man gör lr nåt
 
Är det motsvarande modning som Harbourtronics gör för att använda deras grepp med jumperkabel istället för IR ??

DU kan ju skruva isär kameran igen och ta bilder =) (NOT)

Men beskriv isf gärna detaljerat för detta skall jag isf göra.. (om jag vågar)
 
jupp det stämmer .. fast jag har några andra tankar om det &så.. skall fixa samma grej till en kompis så då tar jag lite bilder......
& lägger ut



skall se vad jag får tag på för grejer.. och tillverkare men det går förmodligen att få med
rattarna &så om man vill.. tar det senare...sen håller jag på att skissa på ett eget grep .. ett som man isådant fall kommer integrera i kameran.....som sagt få se vart allt hamnar ...lite tankar och skissar om det sistnämda bara...
 
Vad är anledningen till att du monterar dit en trådfjärr på din D70?

Jag tycker att en fjärrkontroll är smidigare än en trådutlösare vid fotografering med stativ.

Eller vill du styra kameran från datorn och göra tex intervallexponeringar?

Förresten har du inget kontaktdon så du kan koppla bort sladden?

/Erik
 
Ja, vad är vitsen med en trådutlösare om man kan köpa en trådlös för 190 spänn hos Cyber, t.ex.
Vad är det för fel eller nackdelar med en sådan?
Under första länken jag gav här tidigare finns en e-postadress där man kan få detaljer för modding av D70.
Själv tänkte jag aldrig skruva i min D70. Det gjorde jag i flera av mina tidigare SLR kameror, med ganska bra resultat, men i D70? Aldrig.

/Fred
 
Anledningen att man vill ha trådutlösare är att med tråd kan man få en funktion som man inte kan med IR nämligen att när man trycker ner avtryckaren halvvägs mäts ljus & fokuserar , när man trycker i botten tas bilden. Med IR fjärrkontrollen görs dessa tre steg i samma tryck.

Om man har kameran på stativ eller liknande för att ta gruppbild så spelar det ju ingen roll men när man som vi vill använda utlösaren till ett vertikalgerpp kan i de fall när inte kameran inte hittar fokus p.g.a. för dålig kontrast på bakgrund etc välja att fokusera på något bredvid och därefter flytta tillbaka kameran.
 
eon skrev:
Vad är anledningen till att du monterar dit en trådfjärr på din D70?

Jag tycker att en fjärrkontroll är smidigare än en trådutlösare vid fotografering med stativ.

Eller vill du styra kameran från datorn och göra tex intervallexponeringar?

Förresten har du inget kontaktdon så du kan koppla bort sladden?

/Erik

Har man ett remote utag så kan man skaffa ett eftermarknads batteri/vertikalgrepp.
 
Det finns en viktig anledning till:

D70n reagerar max 15min på fjärren. Det är det längsta man kan ställa in.

Det betyder att man måste ställa om kameran varje gång man skall fota för att verkikalgreppet skall fungera. Det är inte acceptabelt.

/AnWi
 
Harbortronics är ju dom som säljer greppet , de gör dessutom modifiering av D70, de tar $135 för att göra det + frakter etc. De lär ju knappast lämna ut bilder / kopplingschema etc för att kunna modda själv,
 
synd att garantin försvinner om man moddar runt i kameran..

men vaddå.. ett remoteuttag..? Man vill ju montera kablar för en knapp som man kan trycka på, sluta samma krets som avtryckarknappen alltså.
 
det e inte så svårt att moda den.. igentligen så rör man inte ens själva kameran, d70 e upp byggd i olika delar så som jag kan se det... fast man skall nog inte vara helt färsk med att lödning och elektronik.. med en litye tanke på esd och att msn faktis kan smällta sönder raster banor och sånt när det e "mjuka" kretskort....det man gör e att man lossar skalet och sen löder dit tre kablar på knappen som e avtryckaren....sen skall dom här tre kablarna trixa sig igenom kammeran ut till andra sidan..det e rätt tajt kan jag säga...

sen så när man hoppar fallskärm så vill man gärna ha kameran på skallen.. och en avtryckare i munnen..

men dom som känner att dom har lite koll på elektronik .. och vill ha et remot utag ....skruva ....det e inte så svårt som man tror... jag har ldrig skruvat isär en kamera förut så jag visste inte riktigt vad som väntade mig men en del elktronik har man ju skruvat....

sist men inte minst... frisk kopplat hälften brunnet.....
 
ANNONS