Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Modifierad Holga
- Trådstartare Graal
- Start datum
tormig
Aktiv medlem
Jag har inget emot Holgor men Holgafantaster skall man nog undvika.eatfrog skrev:
Den är från Ryssland.
Du verkar inte tycka om Holgor, då tycker jag inte att du ska köpa en.
Ska du bidra med något i tråden eller är du bara här för att irritera Holgafantasterna?
/Henri
eatfrog
Aktiv medlem
jimh skrev:
Det har du ta mig tusan rätt i. Och utan mellanväggar.
Då är det spikat!
Du fixar det under julhelgen och visar lite bilder från underverket sen. ;-)
/Henri
katriina
Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Den är från Ryssland.
/Henri
Min Holga är från Kina..både tillverkad och köpt där faktiskt..
Jag har inte ens kommit mig för att ladda min. Men Örjan Fredriksson har visst motionerat sin Teica lite.Johan__S skrev:
Är det någon som har sett resultat ifrån en sån där kamera med fyra små linser?
Graal
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Varför skulle negativ färgfilm ha större latitud? Underexponerad färgfilm ser ju riktigt usel ut. Och man har ju inga möjligheter att variera kontrasten vid kopieringen och på så sätt rädda dåliga negativ som när man kör svartvitt.
Du har inte övervägt andra sätt att uppnå Holgans optiska egenskaper? En idé är ju att experimentera med UV-filter. Sandpapper, spritpenna, vaselin, håliga damstrumpor. Möjligheterna är ju oändliga. Då kan du ju jobba med ett invant hus och slippa hypen kring plastkamerorna. I mina ögon mer kreativt dessutom, än att följa den kommersiella modeflugan.
Kanske var en dålig idé för kopieringen lär nog inte vara så lätt. Men eftersom det är större "risk" att Holgan överexponerar (slutaren blir ju slöare och slöare enligt tidigare inlägg) så är väl negativ färgfilm av den anledningen inte fel? Dessutom kan man ju köra med lite snabbare film vilket minskar risken för underexponering. Ja, du har nog en poäng i att det kanske är bättre att experimentera lite själv istället om man medvetet vill uppnå vissa effekter?
eatfrog
Aktiv medlem
katriina skrev:
Min Holga är från Kina..både tillverkad och köpt där faktiskt..
Jo dom tillverkas nog allihopa i Kina nu, men ursprungligen från Ryssland. Lomo ligger juh i St Petersburg.
/Henri
Ikophot
Aktiv medlem