Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modifierad Holga

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är från Ryssland.
Du verkar inte tycka om Holgor, då tycker jag inte att du ska köpa en.
Ska du bidra med något i tråden eller är du bara här för att irritera Holgafantasterna?

/Henri

Eller varför inte "bygga" ett eget objektiv? Hade jag en mätsökarkamera skulle det vara kul att montera ett av de här 25 mm-objektiven fastlimmat på hyperfokalavståndet i ett kamerahuslock t ex.

Bilagor

• 4.jpg
    4.jpg
    40.3 KB · Visningar: 153
eatfrog skrev:
Den är från Ryssland.
Du verkar inte tycka om Holgor, då tycker jag inte att du ska köpa en.
Ska du bidra med något i tråden eller är du bara här för att irritera Holgafantasterna?

/Henri
Jag har inget emot Holgor men Holgafantaster skall man nog undvika.

Jag har ju tyvärr ingen mätsökare, eller annan kamera med möjlighet att montera objektiv tillräckligt nära filmen.

Är det någon som har sett resultat ifrån en sån där kamera med fyra små linser? Köpte en på Rusta (=) för ett tag sen, men är inte färdig med första rullen. Blir det kul? Det är lite samma sak som Holga-grejen ju.

jimh skrev:
Varför skulle negativ färgfilm ha större latitud? Underexponerad färgfilm ser ju riktigt usel ut. Och man har ju inga möjligheter att variera kontrasten vid kopieringen och på så sätt rädda dåliga negativ som när man kör svartvitt.

Du har inte övervägt andra sätt att uppnå Holgans optiska egenskaper? En idé är ju att experimentera med UV-filter. Sandpapper, spritpenna, vaselin, håliga damstrumpor. Möjligheterna är ju oändliga. Då kan du ju jobba med ett invant hus och slippa hypen kring plastkamerorna. I mina ögon mer kreativt dessutom, än att följa den kommersiella modeflugan.

Kanske var en dålig idé för kopieringen lär nog inte vara så lätt. Men eftersom det är större "risk" att Holgan överexponerar (slutaren blir ju slöare och slöare enligt tidigare inlägg) så är väl negativ färgfilm av den anledningen inte fel? Dessutom kan man ju köra med lite snabbare film vilket minskar risken för underexponering. Ja, du har nog en poäng i att det kanske är bättre att experimentera lite själv istället om man medvetet vill uppnå vissa effekter?

Lomo har aldrig tillverkat Holga, eller actionsampler för den delen. Båda kommer från Kina ursprungligen. Företaget lomography har bara sålt dom på sin hemsida. Lomography är inte samma företag som Lomo.

Jag har lekt endel med den där teican från Rusta. Det finns lite bilder i albumet bolla&rulla i min portfolio och så har jag en bild som jag kallat tvilingstjärnan där jag använt två av bilderna till en "färdig" diptyk. En 200film i solsken brukar ge en ok exponering.

ANNONS
Götaplatsens Foto