Annons

Molnen är över exponerad, hjälp mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Flexan123

Ny medlem
Hej, Jag tänkte höra med er om ni kanske
kan hjälpa mig så att mina moln på denna
bilden ser bättre ut.

Det var en som sa att molnen är över exponerad.

Och jag är nybörjare och skulle vilja ha lite hjälp
på hur jag skulle kunna förbättra detta?
Om det går att fixa till det snyggt i Photoshop
kanske?

http://www.flickr.com/photos/53181084@N07/4911491150/

Hoppas ni kan hjälpa mig,
Mvh / Patrik.

Har du fotat i raw?

Isf. kan du prova att dra i recovery-reglaget när du importerar bilden. Akta så du inte drar för mycket, då tappar du stunsen i bilden.

Curves -> Lights och Highlights kan också hjälpa dig att plocka fram molnen lite bättre.

Den sista lösningen är att du gör tre olika "framkallningar" av bilden där du fokuserar på att plocka fram olika delar (highlights, midtones, eller shadows) och sen slår ihop dessa med HDR-teknik.

Fotade du i jpg är du mer eller mindre körd Shadows/Highlights-verktyget kan rädda en del.

Man kan använda Camera Raw även för att redigera jpg-bilder, åtminstone i senare versioner av ACR.

Såvitt jag kan se så är molnen inte bara överexponerade utan utfrätta, dvs. de innehåller partier med enbart vitt utan annan pixelinformation. Öppna bilden i ACR, klicka på den lilla pilen i histogrammet uppe till höger. Om delar av bilden färgas rött, så är dessa utfrätta. I så fall kan de inte räddas, det finns inga nyanser i de partierna. Du skulle då i och för sig kunna klona från övriga partier, om du inte drar dig för att manipulera bilden.

Ett råd annars är att redan vid fototillfället försöka se till att inte få utfrätta högdagrar. Bättre då att underexponera eftersom det är lättare att rädda mörka partier. I motiv med extrem spännvidd mellan himmel och mark så kan det vara så att det bara är avtonat gråfilter eller hdr-montage som kan rädda dig.

Om delar av bilden färgas rött, så är dessa utfrätta. I så fall kan de inte räddas, det finns inga nyanser i de partierna.

Min erfarenhet är att man kan rädda rätt mycket även ur rödmarkerade partier. Att det är rödmarkerat innebär bara att det kommer bli utfrätt om man "framkallar" bilden med de inställningar man har just då.

Min erfarenhet är att man kan rädda rätt mycket även ur rödmarkerade partier. Att det är rödmarkerat innebär bara att det kommer bli utfrätt om man "framkallar" bilden med de inställningar man har just då.

Det förutsätter att det är en råfil, vilket vi inte vet om det finns.

Hej, Jag har inte fotat i Raw.
Men jag ska se om jag kanske lyckas
att ändra nånting.

Tänkte nån sa " ACR " att jag ska dra in
bilden där.
Men vad betyder ACR? =P
Aldrig hört det förut.

ye, tror nästan det är kört.
Får inte till nå bra.

Vet inte om jag kanske ska försöka
fota moln och sedan sätta dit nya :p

ANNONS