Annons

Molnlagring

Produkter
(logga in för att koppla)

frwe

Aktiv medlem
För oss som jobbar med IT är backuper en självklarhet, vad som inte är lika självklart är återställning av data. Vi borde testa det oftare än vi gör men just våra system har fungerat när det behövts (såhär långt). Av just detta skäl använder jag inga molntjänster för mina egna backuper, jag har ingen kontroll över mina data och hur fungerar det egentligen med återställning om jag verkligen behöver det? Jag använder heller ingen backup-programvara, om något år, finns just den mjukvaran kvar? Jag tar vanliga kopior på flera externa hårddiskar och har en uppsättning på annan plats. /Frode
 

PMD

Aktiv medlem
Hur gör du inkrementella backuper, så att du har flera generationer av filer tillgängliga för återställning?
 

frwe

Aktiv medlem
Hur gör du inkrementella backuper, så att du har flera generationer av filer tillgängliga för återställning?
Frågar du mig? Nu är det inte jag som sköter backuperna men visst kör vi inkrementellt, vi har så mycket data så tiden räcker inte för att köra fulla backuper varje natt. All backup sker till disk men vi tar också ut på band och sparar undan, minns om det är en gång per vecka men tror det. Allt körs virtuellt (VMware) där vi gör snapshots på alla servrar varje natt, vi har alltså hängslen och livrem och kan återställa det mesta snabbt vid behov.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, du skrev ju "Jag använder heller ingen backup-programvara, om något år, finns just den mjukvaran kvar? Jag tar vanliga kopior på flera externa hårddiskar och har en uppsättning på annan plats."

Så jag blev nyfiken på hur/om du löste problemet med att en fil av misstag blir raderad och att det inte upptäcks förrän efter ett par backupomgångar.
 

frwe

Aktiv medlem
Ja, du skrev ju "Jag använder heller ingen backup-programvara, om något år, finns just den mjukvaran kvar? Jag tar vanliga kopior på flera externa hårddiskar och har en uppsättning på annan plats."

Så jag blev nyfiken på hur/om du löste problemet med att en fil av misstag blir raderad och att det inte upptäcks förrän efter ett par backupomgångar.
Ah, var otydlig där kanske, på jobbet är det fullt ös med backuper men privat kör jag bara enkel kopiering :)
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt detta med inkrementella backuper och flera generationer av filer. Jag tar back up med hjälp av TyncToy och har då ställt in så att den kopierar allt från arbetsdisken som är nytt men raderar inget på kopian som eventuellt raderats på arbetsdisken sedan senaste kopiering.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt detta med inkrementella backuper och flera generationer av filer. Jag tar back up med hjälp av TyncToy och har då ställt in så att den kopierar allt från arbetsdisken som är nytt men raderar inget på kopian som eventuellt raderats på arbetsdisken sedan senaste kopiering.
Din metod funkar ju för att få tillbaka data - men i vilken ordning?

Säg att du har mappen 2020 och där har du mappen för 2020-04-11 påskfirandet. Du gör en synkning. Sedan döper du om mappen till 2020-04-11 påsken och gör en synkning. Då kommer du väl ha båda mapparna på din backup. Det gör det lite bökigt om du måste återställa.

Samma sak om du bestämmer dit för att "nu är det äntligen tid för att gallra ut gamla skräpbilder" och lägger en dag på att rensa bort dem. En månad senare återställer du från backup och då är skräpbilderna tillbaka!

Sync Toy är om jag förstår rätt bara är ett grafiskt gränssnitt till WIndows inbyggda kopieringskommandon. Använder man sig av mer sofistikerade program så får man bättre möjligheter, t ex att gå tillbaka till en given tidpunkt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt detta med inkrementella backuper och flera generationer av filer. Jag tar back up med hjälp av TyncToy och har då ställt in så att den kopierar allt från arbetsdisken som är nytt men raderar inget på kopian som eventuellt raderats på arbetsdisken sedan senaste kopiering.
Se sista meningen i inlägg #16.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Sista meningen i inlägg #26 antar jag.

Det är just det som jag undviker genom att kopiera allt nytt och ändrat på arbetsdisken och inte ta hänsyn till om något raderats sedan sist på den. Då finns ju filen som raderats av misstag kvar på backupen, även flera backupgånger senare, och kan lätt kopieras tillbaka till arbetsdisken.

Eftersom jag har ganska strikt uppbyggnad av mitt filsystem och mycket sällan gör några ändringar annat än lägger till nya kataloger allt eftersom tiden går så tror jag att det skall funka ganska bra.

HDD med alla bildfiler till exempel har en huvudkatalog och sedan underkataloger för varje år med var sin uppsättning månadskataloger. Något mer finns inte på den disken. Egentligen skulle inte huvudkatalogen behövas men det var något mankemang med Lightroom vill jag minnas som gjorde att det var lämpligt att ha huvudkatalogen.
 

Artis

Aktiv medlem
Absolut, men sannolikheten att molntjänsten skulle upphöra precis när man behöver använda backupen är väl ganska låg.
Jag litar mer på mina diskar än molntjänster. Det är lika osannolikt att mina två externa (3 TB vardera) diskar skulle haverera. De är igång endast vid backup körning och när bilder lagras och hämtas.
En molntjänst känns ungefär som om jag skulle lagra mina saker hos min granne.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag litar mer på mina diskar än molntjänster. Det är lika osannolikt att mina två externa (3 TB vardera) diskar skulle haverera. De är igång endast vid backup körning och när bilder lagras och hämtas.
En molntjänst känns ungefär som om jag skulle lagra mina saker hos min granne.
Precis - molntjänsten är som grannen! Den skyddar om du får brand eller inbrott - och nog är det lite säkrare än grannen! :)

Jag använder också externa diskar som min primära backup men nog ger molnlagring en extra trygghet och dessutom är det väldigt smidigt.
 

Artis

Aktiv medlem
Precis - molntjänsten är som grannen! Den skyddar om du får brand eller inbrott - och nog är det lite säkrare än grannen! :)

Jag använder också externa diskar som min primära backup men nog ger molnlagring en extra trygghet och dessutom är det väldigt smidigt.
Om man råkar ut för inbrott eller ännu värre brand, då skulle hela tillvaro rasa och att ha några tusen bilder bevarade hos ”grannen” skulle inte göra någon skillnad. Inte för mig i alla fall. Under livets gång omprioriterar man hela tiden. Det som var viktig när man var 20 är kanske inte lika viktig när man är 70.
 

PeterPh

Medlem
Jag tycker de flesta molntjänster är för små, även 6 TB är i minsta laget. Jag använder Backblaze; obegränsad lagring, 60 dollar om året. Grejen är dock att du inte kan som på Dropbox, Onedrive och liknande komma åt dina filer som i ett album eller liknande. Det är en ren backup om alla dina diskar skulle krascha.
Sedan kör jag Onedrive för filer jag vill komma åt var som helst, men det är begränsat rent utrymmesmässigt.
Kör också Backblaze sen flera år tillbaka.
 

AFJ

Aktiv medlem
Om man råkar ut för inbrott eller ännu värre brand, då skulle hela tillvaro rasa och att ha några tusen bilder bevarade hos ”grannen” skulle inte göra någon skillnad.
??

Många drabbas väl av inbrott och för det mesta är det väl knappast något som får hela tillvaron att rasa. Om tjuvar kånkar iväg med TV:n, datorn och alla USB-diskar är det väl inte inte hela världen - förutsatt att man har en backup!

Brinner ens bostad ner så är det förstås ett enormt avbräck men även där så återkommer väl de allra flesta till normal gängor för eller senare och då är det väl kanon om man räddat familjebilderna!

Att ha en backup-strategi som inte tar höjd för inbrott/brand tycker jag är en dåligt idé.
 

Artis

Aktiv medlem
Det resonemanget är väl applicerbart oavsett inställning.

Visst vore det en enorm tragedi med inbrott eller brand men det är fortfarande fysiska prylar som går att ersätta. I mitt fall så exkluderas en handfull föremål av nostalgi- eller historiska skäl (flera tusen år gamla), men ny TV, dator eller säng är struntsaker. För mig.

Bilder av mina föräldrar eller videor av barnens första steg däremot kan ge mig en enorm glädje men är inget som går att ersätta. Att då lägga några minuter på att ladda upp data i molnet är ingen större arbetsbörda sett till fördelarna.
Bilder av mina barns första steg och andra familjebilder i den gamla varianten papperskopior har mina barn fått så det som skulle gå förlorat är alla natur och konsertbilder och det kan jag i värsta fall leva utan. Det jag skulle sakna det är mina målningar och teckningar jag har hemma och de kan inte lagras på molnen.
 
ANNONS