Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Molnlagring

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf Engström

Aktiv medlem
Hej!

Hur lagrar och backup:ar ni era mängder med bilder?
Vilken molntjänst använder ni? Har precis använt upp mina 2 TB på Dropbox och behöver uppgradera med det blir så fruktansvärt dyrt...

Tips mottages tacksamt!

/Christine
 

LJsson

Medlem
Lite krångligt men om man har Microsoft 365 family så har man tillgång till onedrive vilket ger med lite trix 6 TB
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker de flesta molntjänster är för små, även 6 TB är i minsta laget. Jag använder Backblaze; obegränsad lagring, 60 dollar om året. Grejen är dock att du inte kan som på Dropbox, Onedrive och liknande komma åt dina filer som i ett album eller liknande. Det är en ren backup om alla dina diskar skulle krascha.
Sedan kör jag Onedrive för filer jag vill komma åt var som helst, men det är begränsat rent utrymmesmässigt.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag har 2 usb diskar.
En som sitter i dator som backar upp bild- och lightroomkatalogerna till så fort jag gjort något. Den andra tar har jag på jobbet. Sedan byter jagplats på diskarna ca varannan månad.
 

janc

Aktiv medlem
Daglig backup till USB disk som förvaras på samma plats som dator och "orginaldisk". Sedan "då och då" till diskar som förvaras på annan plats.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag använder LR Creative Clouds 2gb molntjänst som fungerar klockrent och backar upp dom viktigaste bilderna på en extern SSD-Disk.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag använder inte någon molntjänst. Med ADSL över luftledning så går det rätt långsamt att ladda upp stora filer. Jag lagrar bilder på datorns interna disk och gör backup på två USB-diskar varav en är hemma och en på annan plats. (Riktig backup, alltså, inte bara kopiering).

Den som använder en molntjänst tror jag bör fundera på en strategi som räddar ens data om molntjänsten upphör av någon anledning.
 

Arctic

Aktiv medlem
För molnlagring som fungerar ungefär som t.ex. Dropbox, Onedrive och Google Drive så finns det ett norsk företag företag som heter Jottacloud med "obegränsad" lagring. Enligt deras webplats så kostar det 69 kr/mån (690 kr/år) men jag betalat 75 kr/mån enligt min senaste räkning. Efter 4-5 Tb så sänker de överföringshastigheten och jag läste någonstans att de kickat någon vid 20Tb eller så men jag har använt det några år och legat på mellan 3-5 Tb och det har fungerat bra (har också Dropbox, Google Drive och OneDrive). De verkar behålla de fem senaste versionerna av uppladdade filer och raderade filer i 30 dagar.

För backup så använder jag Crashplan. De har ju slutat att hantera privatpersoner och riktar enbart in sig på företagskunder. Men jag har ju en skogsbruksfastighet så jag är ju något slags företagare ... Jag testade Backblaze och andra tjänster när CP ändrade vilkoren men mjukvaran är (var iaf) betydligt bättre än t.ex. Backblaze.

Jag har också backup mot min hemmaserver och till lösa hårddiskar. Nättjänsterna är ju bra för att få backupperna ur huset för att skydda mot brand, stöld o.s.v.

Vill man bara lagra större mängder data så kan kanske Amazons lagring vara något att fundera på. Ja, deras S3 Glasier då och inte deras drivelösning. De har en något krångligare modell, både vad gäller funktion och prissättning, men ca 0,004$ per lagrad Gb/mån (i Stockholm) och 0,0025$-0,03$ per Gb när man hämtar ut något från lagringen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har någon råkat ut för haveri och behövt ladda hem backup från molnet?
Tidigare gick det så långsamt att det skulle ta flera dagar att tanka hem sina filer. Idag är datamängden ännu större å andra sidan har fler snabb uppkoppling.
 

PMD

Aktiv medlem
Calle: I inlägg #10 citerar du mig, men det står att det är fieldcells som skrev det jag skrev.
 

AFJ

Aktiv medlem
Den som använder en molntjänst tror jag bör fundera på en strategi som räddar ens data om molntjänsten upphör av någon anledning.
Absolut, men sannolikheten att molntjänsten skulle upphöra precis när man behöver använda backupen är väl ganska låg.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har någon råkat ut för haveri och behövt ladda hem backup från molnet?
Tidigare gick det så långsamt att det skulle ta flera dagar att tanka hem sina filer. Idag är datamängden ännu större å andra sidan har fler snabb uppkoppling.
Det beror förstås en del på vilken hastighet man har på sin uppkoppling.

Men om det gäller återställning av just bildfiler är det väl kanske inte hela världen om man behöver vänta några dagar eller en vecka på att få tillbaka semesterbilderna från 2008.

Jag använder code42 (fd Crashplan) och om jag minns rätt kan man där beställa sitt arkiv levererat på disk. Säkert inte gratis och funkar väl snabbast i USA kan jag tänka mig.

Jag betalar 10 USD i månaden för obegränsad lagring, prisvärt. Det är dock bara mina "hängslen", som "livrem" har jag backup till USB-disk för att snabbt och enkelt få tillbaka mina filer.

En liten reflektion. Jag jobbar som IT-konsult mot småföretagare och där är intresset för backup väldigt lågt, trots att förlust av data kan sänka hela företaget. Bland amatörfotografer däremot är det många som kör med både tre och fyra olika backup-system, trots att det "bara" handlar om massa "skräpbilder" som ingen orkar kolla på! Vi har höga tankar om våra alster! :)
 

janc

Aktiv medlem
[...klipp...]

En liten reflektion. Jag jobbar som IT-konsult mot småföretagare och där är intresset för backup väldigt lågt, trots att förlust av data kan sänka hela företaget. Bland amatörfotografer däremot är det många som kör med både tre och fyra olika

[...klipp...]
Kanske är en (del-)förklaring att det länge funnits en diskussion kring hållbarhet? Tänker då på 70 & 80-talets diskussioner om baryt- kontra RC-papper, kemikaliehantering, hur många evigheter bilder skulle sköljas, o.s.v, o.s.v... Senare diskussioner om olika medias framåtkompabilitet mm.
 
  • Gilla
Reaktioner: AFJ

Sundin

Avslutat medlemskap
För säker backup ska det finnas ett original och minst två kopior. Kopiorna ska dessutom finnas på skilda platser för att skydda mot stöld, brand med mera. Dessutom ska det vara enkelt att hantera säkerhetskopiering så att det faktiskt blir av.

Jag har originalen på en USB-disk. Den kopieras automatiskt över till min Synology NAS. NAS:en sköter sedan backupen till en molntjänst. Alltså ingen manuell hantering över huvud taget.
 

vadintor

Medlem
De moln-backuptjänster jag stött på tar bra betalt för att ladda ner/återställa filerna så det kan vara värt att kolla vad en återställning kostar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Anledningen att jag undrade om någon haft nytta av sin molnbackup är just om det fungerar i praktiken. Det kanske bryts när nedladdningen tuggat några dagar, de begär 1000 dollar i bitcoin eller något liknande. :).
Även om man har 100/100 fiber så sitter flaskhalsen kanske någon annanstans i överföringen. Bara spekulerar förstås. För mig tar det kanske 6-7 timmar att göra en disk- till diskkopiering internt i datorn av de cirka 4 Tb jag vill ha på flera ställen. Kanske är datorn långsam, men Internet är långt ifrån lika snabbt.
 

janc

Aktiv medlem
Sedan skulle man kanske vara mer selektiv med vad man tar backup på. Det är inget jag är bra på själv, inte alls, men tanken har slagit mig. Tar ni back upp på allt ?
 
ANNONS