Annons

Monobad DF96 - Mörka negativ (öka värmen eller kommer det mörka försvinna över tid?)

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Fråga - baserat på nedan - Ska jag;
1. Öka tiden i badet (oavsett temperatur)
2. Öka temperaturen i badet för att minska framkallningstiden (vilket kommer pressa filmen)
3. Behålla samma tid som fungerade tidigare (+ påslag i tid per användning) och invänta att negativen klarnar över tid

för att få fram "klara" negativ dvs. som inte har en mörk ton över hela remsan?




Har testat att framkalla ett par rullar (Tmax 400) av okänd ålder som ej kylförvarats (säkerligen 15 år gamla). Jag ser dock inga indikationer på att det är något fel på filmen (ljusläckor, felaktig exponering etc), men negativen blir mycket mörka. Framkallning, fixering och sköljning sker under konstant agitering just nu.

Första rullen körde jag 8 minuter och den fixerades korrekt samt blev generellt mörk (bilderna går dock att uttyda under ljus utan problem).
Andra rullen körde jag 6 minuter, men det räckte inte till - kunde gnugga bort bilderna från filmen. Det verkar stämma överens med tidsangivelsen på dunken (eftersom man ska dubbla tiden för just denna filmen).

På deras hemsida kan man läsa att: "It also works well with tabular grain films with color dye technology, like Tmax, but require double the processing time to clear, and may come out of the bath with pink/purple dyes in the emulsion. This is normal and will fade away."

Jag funderar på att öka temperaturen till nästa omgång för att få kortare tid i framkallningen och därmed minska hur mörk filmen blir i efterhand. Dock har jag noterat att vattnet som blir över på filmen var lite lilafärgat, så det kanske kommer försvinna av sig själv efter ett tag (tid?)?

Någon som har testat denna kombo alt. kan ge insikt vid generell mörkrumskunskap?


Kontentan blir nog att jag kommer köpa separat framkallare och fixer nästa gång, men har en dunk att gå igenom först som jag gärna använder upp :)
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Byt framkallare och gå på de tider de rekommenderar. Om filmen blir för mörk då
har du exponerat för mycket. Obs använd färsk film.
 

cardazio

Aktiv medlem
Byt framkallare och gå på de tider de rekommenderar. Om filmen blir för mörk då
har du exponerat för mycket. Obs använd färsk film.
Tror tyvärr inte det du säger stämmer eftersom hela filmen inkl.de delar som inte exponeras när man tar bilden är mörk. Det har med framkallningen att göra. Har 10 st kylförvarade rullar att använda nu samt den framkallare jag har, så jag skulle vilja ha tips utifrån inlägg ovan. Naturligtvis kan jag ändra allt och få annat resultat men det är inte det jag är ute efter. Jag vill förstå det som händer och lösa problemet.
 

moderntimes99

Ny medlem
Svårt att säga säkert, men ditt problem kan bero på en kombination av tre saker. För hög temperatur/för mycket agitering ("överframkallning"), för kort totaltid (för lite fixering) eller gammal film ("base fogging").

Om du verkligen vill köra med 15 år utgången film skulle jag snarare rekommendera en separat framkallare som kontrollerar "base fogging" t ex HC110.

Om du ändå vill göra ett experiment till med Monobath skulle jag sänka temperaturen något/agitera något mindre och låta filmen ligga i riktigt länge, t ex 10 min.
 

cardazio

Aktiv medlem
Svårt att säga säkert, men ditt problem kan bero på en kombination av tre saker. För hög temperatur/för mycket agitering ("överframkallning"), för kort totaltid (för lite fixering) eller gammal film ("base fogging").

Om du verkligen vill köra med 15 år utgången film skulle jag snarare rekommendera en separat framkallare som kontrollerar "base fogging" t ex HC110.

Om du ändå vill göra ett experiment till med Monobath skulle jag sänka temperaturen något/agitera något mindre och låta filmen ligga i riktigt länge, t ex 10 min.
Intressant. Överagiteringen kan jag försöka råda bot på, men temperaturen var nog så låg den kan bli. För kort tid är ju också en rimlig förklaring. Ska testa med ett par rullar jag fotade med idag för att se vad man kan göra.
 

Emaks

Aktiv medlem
Tror ditt problem beror på att filmen ör för gammal. Då blir det ofta en slöja över som ger mörka negativ, även på oexponerade delar. Sen den där Monobath, skippa den och kör med vanlig beprövad framkallare istället. De bilder jag sett framkallade i den soppan ser extremt grovkorniga ut, men vill man ha det så...
 

cardazio

Aktiv medlem
Tror ditt problem beror på att filmen ör för gammal. Då blir det ofta en slöja över som ger mörka negativ, även på oexponerade delar. Sen den där Monobath, skippa den och kör med vanlig beprövad framkallare istället. De bilder jag sett framkallade i den soppan ser extremt grovkorniga ut, men vill man ha det så...
Jag ska nog köpa en färsk ilfordrulle att testa med häremellan. Blir den helt ok och de gamla det ut så här så får jag acceptera att rullarna åldrats fel. Ska dock framkalla den kylförvarade enl förslag ovan först just för att jag redan tagit 20 bilder med dem.
Jag har inte kommit så långt att jag har synpunkter på korn, men det kommer nog senare. Som jag nämnde kändes monobadet lite stelbent om det orsakar det mörka i remsorna.
 

cardazio

Aktiv medlem
Testade med den kylförvarade filmen, lät den ligga i badet i rumstemp i 16 minuter och sköljde tre gånger. Blev mycket bättre men är inte hela vägen där ännu. Ska testa med ännu mindre agiteting, längre tid och fler sköljbad för att se om jag kan få negativen dit jag vill med denna filmen.IMG_20200831_220330.jpg
 

Emaks

Aktiv medlem
Prova att fixera om de mörka filmerna i vanligt fix, och sedan skölj och torka. Kanske kan hjälpa?
 
ANNONS