Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till Niclas Groop

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
Okay

Jag hittade inget vetenskapliga bevis för att man ska förskölja negativ innan framkallningen vare sig filmtyper emulsioner eller något annat.

Ingen annan tillverkare ens nämner något om processen "förskoljning" eller att blöta negativet innan framkallningen. Över huvud taget vattnet nämns enbart vid slutsköljningen

Däremot hittade jag en Kodak utgivning J-1 och F-6 som är ungefär lika gammalt som jag och lite yngre än Kodak själv. :) I synnerhet vi har problem med att framkalla rullfilm is skål???????????? för att när det kommer till dosan eller tanken då är det tyst som fan om vattnet ända stils sköljningen . I F-6 har man lagt rullfilms framkallningen på hyllan ( tack och lov) men fortfarande tjafsar om bladfilm (storformat). Jag har framkallat hundratals 4x5 och 8x10 film i skål utan nån jävla förblaskande med vatten.

Nu, den här är inget Afghanistan och alla har råd att köpa en dosa för en hundring och då är det nytt också.

Så tar det hela från början:

Framkalla rullfilm is skål liksom vem är den ”insaine” individen som över huvud taget skulle ge sig på sånt. De menar att man ska vända emulsionen ned åt och forma en u formation av filmen och från ena änden till den andra dra denna i vattnet i en minut. Det är skit enkelt i totala mörker eller hur? Sen ska du vända filmen med emulsions sidan uppåt och du ska ballansera med det hela och hitta andra skålen med framkallare. Sen ska du hitta resten av skålarna också tills processen är slut. och när det hela är över och du påstår att du inte fått träningsverk efteråt då ljuger du. :) Inte mer om det men den hela proceduren är bara för att stoppa några futtiga luftbubblor säger de. Naturligtvis en infraröd militär sikt skulle vara till mycket hjälp och användbart här.

Jag tror att de har inte riktigt sovit av sig kvällen innan när de skrivit denna lysande varianten av filmframkallning. :)

Okay nu kommer vi till bladfilmen i skål!

Den är alltså även ”heavier” än den första här ska du inte har något vattenbad om du framkallar enstaka bladfilm men om du framkallar fler negativ tillsammans då ska du göra så här. Lägg negativen i vattnet på varandra så att den täcker hela utan tills alla är under vattnet sen ska du bläddra som i kortlek överste filmen under och så vidare. Likaså i framkallaren och fixen. Klart om du har avsikt att skada dina negativ då är den här är din absolute största chans att göra det. Här anges två orsaker den ena är luftbubblor och den andra att negativet ska inte fastna ihop. Du får även ett mycket värdefullt praktiska råd också. Var försiktigt med negativet, inget fingeravtryck och sådant!!!???? :)

Jag minns att jag gjorde nåt liknande med plastbilder (Rc)när jag hade stressigt och behövde göra mer än tio bilder snabbt.

I en Agfa labpapper snackas om vattenbad men det är i synnerhet är när du framkallar i metall dosa och menas med att man placera dosan i vattnet i en skål som är tempererad för att hålla jämn temperatur under framkallningen. Metall ta upp temp snabbare från omgivningen den plast

Och det var lite tjafs om avbrytnings badet. Den är absolute inte nödvändig. Snabb rikligt vatten skölj och på med fixen.
Avbrytningen har två försvarbara fördelar
# sparar fixen men vattenskölj gör det med inte lika bra men funkar.
# när du kopierar massor med bilder kan du har de där stående tills du inte är klart sen kan du fixera alla samtidigt. Då behöver inte bilderna stå i fix i onödan allt för länge.
Spendera dina pengar på HCA som är fan i mig mycket viktigare om du ska jobba mer arkivbeständigt.

Så det verkar så om att du vill få ut en maxat känsla ut av fotograferingen och vill nå höjderna i framkallningen då ska du definitivt börja med att framkalla i skål. :)
 
Ja, rekommenderad av Maco. Jag har genomgått allt jag hade och hittade inget varken från Ilford, Agfa, eller Kodak. Jag har kollat upp alla mina papper från universitetet och hittade inget belägg för att göra förskölj . Kodak har tillverkat IR film långt innan Maco ens existerade.
Men de alltså maco förklarar inte varför man bör göra så. Jag har framkallat 4x5 och 135mm IR av kodak och det gick bra utan något som helst problem. Antihalo försvinner i framkallningen det ända jag kan tänka mig är att framkallaren missfärgas kanske och fälls ut i botten av en tank..
 
Senast ändrad:
Försköljning av dia rekommenderas av Tetenal, och det är förståeligt med tanke på att fem minuters förskölj ger starkt rosa (Fuji = hallonsaft) eller magentaaktig (Kodak = svartvinbär) vatten som man kanske inte vill förorena framkallaren med.

Förvätning rekommenderas också om man ska köra "stående" framkallning med utspädd Rodinal i en timme eller mer eftersom det motverkar luftbubblor när man häller på framkallaren.
 
Ja just det, en ytterligare anledning till försköljning vid färgframkallning är att man får upp film och dosa till arbetstemperatur (38°).
 
Förvätning rekommenderas också om man ska köra "stående" framkallning med utspädd Rodinal i en timme eller mer eftersom det motverkar luftbubblor när man häller på framkallaren.[/QUOTE sa:
Gosh! Framkalla en timme? Mina framkallningstider ligger på 5-15 minuter och det beror på vilken film eller vilken soppa jag använder.
Det finns ingenting som säger att man ska framkalla en film i en timme inte rens E-6 processen tar det så lånt tid.
Jag förstår inte varför ska man göra svårare än det är??

Framkallare + skölj + fix + tokrtid (eventuellt HCA eller dubbla fix med skölj) var någa med att hålla hela temperaturen jämnt under hela processen ca:+- 1,0 grader. Man kan framkalla i olika temperaturer (18- 23 celsius) men då måste framkallningstiden justeras där efter men håll samma temperaturen genom hela processen.

Man häller inte framkallare i med filmen i dosan man häller framkallaren i dosan i förväg och sänker filmen i och knackar is dosans botten två gånger sen lägger man på locket och agiterar. Rulla dosan kring sitt eget axel med minst två gånger.
 
Ja just det, en ytterligare anledning till försköljning vid färgframkallning är att man får upp film och dosa till arbetstemperatur (38°).

Fel!
Man placerar alla kemikalier i en skål där är de står i tempererad vatten så man har kontroll över temperaturen under hela processen.

Inte ens framkallningsmaskiner har försjölj det är bara bullshit som nån okunnig hittade på. Det är inte försvarbart.
En framkallningsmaskin för B/W har 3 tankar, framkallare, avbrutningsbad, och fix.
Inte ens färgframkallningsmaskiner har förskölj.

Dessutom E-6 processen för dia kan sker i 21 celsius och framkallningstiden ligger då på 26 minuter, i 23c 21.5 och i 28c 15 minuter Ja hela processen tar ca 55 minuter
 
Senast ändrad:
Och en grej till inte ens i vetenskapliga sammanhang när man framkallar röntgenplåtar försköljer man.

Men Ni kan göra det om ni vill jag tänker inte stoppa någon. :) DVS jag blir varken rikare eller fattigare av det. :)
 
Gosh! Framkalla en timme? Mina framkallningstider ligger på 5-15 minuter och det beror på vilken film eller vilken soppa jag använder.
Det finns ingenting som säger att man ska framkalla en film i en timme inte rens E-6 processen tar det så lånt tid.
Jag förstår inte varför ska man göra svårare än det är??

Frank, om du aldrig har framkallat i extremt utspädd Rodinal (upp till 1+300) tycker jag inte heller att du ska uttala dig om hur man gör och inte gör. Det finns många specialfall då sådan framkallning är det bästa valet för att få bra resultat.

Jag har också korta framkallningstider, men det är för att jag kör spädningar om 1+25 eller 1+50. Är man uppe i 1+100 är man ute efter helt andra resultat och agiterar nästan inte alls.
 
Senast ändrad:
Fel!
Man placerar alla kemikalier i en skål där är de står i tempererad vatten så man har kontroll över temperaturen under hela processen.

Jag har aldrig påstått att man inte gör det, själv använder jag en Jobo med termostatreglerat mantelbad för att hålla en jämn temperatur även när man framkallar en mängd rullar under flera timmar.

Inte ens framkallningsmaskiner har försjölj det är bara bullshit som nån okunnig hittade på. Det är inte försvarbart.

Men försköljen, som alltså föreskrivs i Tetenals instruktioner till deras egen E6-sats, får rimligtvis rätt temperatur på filmen betydligt snabbare än att låta den snurra i en tom dosa i mantelbadet. Så okunniga tror jag inte att Tetenal är efter närapå ett sekel i branschen.

Dessutom E-6 processen för dia kan sker i 21 celsius och framkallningstiden ligger då på 26 minuter, i 23c 21.5 och i 28c 15 minuter Ja hela processen tar ca 55 minuter

Standardtemperaturen är ändock 38 grader, och då förkortar man också processtiden (sex minuter i förstaframkallaren). Hur en industriell framkallningsmaskin gör vet jag inte, däremot vet jag att den inte använder en dosa som vi amatörer.
 
Jag menar att det är onödigt att ha så långt framkallningstid det är bara ger möjligheter till ojämnt framkallning. Och nej vill inte ens försöka ge mig på att späda ut så mycket och framkalla i en timme! Ge mig ett verkligt orsak varför skulle jag göra det

Och du kan lita på att E-6 processen jag angav stämmer till punkt, det är Kodak's process.

Bevisa eller ange vart du hämtar dina information i från angående att försköljning är nödvändigt Jag har som sagt genomgått de flesta dokumentationer från Agfa Ilford och kodak och fann bara vad jag angav tidigare.
 
ANNONS