Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd 17-35

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
fick mitt Minolta 17-35mm (F/2.8-4)(köpt på Blocket förra veckan) i dag, men det saknades ett motljusskydd, nu kan jag inte begära att få allt då priset bara var 900 kr (och i övrigt var objektivet i toppskick).
MEN - min fråga är:
Var hittar jag ett motljusskydd till detta objektiv. Funkar alla 77mm som finns på eBay (via Kina och Hong Kong) eller behövs det något speciellt för just detta Minolta.
Vill helst inte köpa något som ej passar,
och är tacksam för all hjälp.
(och jag antar att det är svårt att hitta motljusskydd i original, men det behöver jag ej heller ha)

/christian.

Tror det kan bli svårt att hitta 77mm motljusskydd för 17mm, det bästa vore nog att försöka hitta ett orginal, det är nog det effektivaste, ett runt motljusskydd för filtergängan blir så litet om det ska klara 17mm, så då kan man lika gärna köra utan.

Hittar du inget orginal för 17-35 kan du ju kolla efter skydd till t.ex. 11-18 eller någon annan vidvinkel med 77mm.

ok, anade att det var så efter att ha kollat runt lite,
har ju ett 77mm till mitt Sigma 10-20
men jag fick det inte att passa, även om det kändes som att det skulle passa, ska testa igen,
men annars kör jag utan.

Det är inte säkert att ett sigma passar, ett minolta borde däremot passa oavsett vilket objektiv det är till egentligen, om det är samma storlek.

ok, trillar kanske över något en dag,
just nu har jag inga Minoltaobjektiv med 77mm.

(ska höra med säljaren också, har inget att förlora, han har kanske det liggandes någonstans)

christianhylse skrev:
ok, trillar kanske över något en dag,
just nu har jag inga Minoltaobjektiv med 77mm.
Minolta har tyvärr satsat på att köra 72mm istället för 77, så det finns inte så många vidvinklar med 77mm (2 tror jag :p).

Michael Johansson skrev:
Motljusskyddet till 17-35 är lika det till 11-18 och heter LB-1001 hos Konica-Minolta.

Förlorar man inte lite av poängen med ett motljusskydd som är designat för 11-18 men monterat på 17-35? Det är ju en enorm skilnad i bildvinkel mellan 11mm och 35mm.

Har också funderat lite på det där med universal motljuskydd...är inte motljusskydd särskilt formade med hänsyn till objektivets egenskaper? Eller finns det en bergssäker form som funkar OK på de flesta?

Nome Nescio skrev:
Förlorar man inte lite av poängen med ett motljusskydd som är designat för 11-18 men monterat på 17-35? Det är ju en enorm skilnad i bildvinkel mellan 11mm och 35mm.
Motljusskyddet är designat för 17-35mm använt på en småbildskamera, eftersom 11-18 som är gjort för APS-C ger en bildvinkel som är samma som 16,5-27 på småbild.

hbengtsson skrev:
Har också funderat lite på det där med universal motljuskydd...är inte motljusskydd särskilt formade med hänsyn till objektivets egenskaper? Eller finns det en bergssäker form som funkar OK på de flesta?
Motljusskydden är formade för att ge maximalt skydd mot ströljus utan att vinjettera.
Eftersom "universal"-skydd använder filtergängan är de oftast runda, och runda ger inte maximalt skydd.
Har man däremot ett objektiv som t.ex. 17-35 med icke-roterande frontlins så kan man designa ett sk. flower/petal-motljusskydd, som är effektivare.
För att montera dessa använder man en speciell bajonett fram på objektivet.

Så det enda som behöver stämma för att ett motljusskydd ska funka är bildvinkeln och fästanordningen, ofta kan man använda mycket större motljusskydd än orginal utan eller med mycket lite enkelt borttagen vinjettering.
Det är inte ovanligt att folk använder motljusskydd för 100/2, 100/2.8 eller 100/2.8 Macro på sina 35/2, 35/1.4 och 50/1.4.

FILM) (Anddje skrev:
Så det enda som behöver stämma för att ett motljusskydd ska funka är bildvinkeln och fästanordningen, ofta kan man använda mycket större motljusskydd än orginal utan eller med mycket lite enkelt borttagen vinjettering.
Det är inte ovanligt att folk använder motljusskydd för 100/2, 100/2.8 eller 100/2.8 Macro på sina 35/2, 35/1.4 och 50/1.4.

Kan bara instämma, jag brukar använda mitt 85mm-motljusskydd till mitt 28-70mm-objektiv. Trodde att det skulle klippa kanterna på 28mm men det gjorde det inte, funkar grymt mycket bättre än orginalmotljusskyddet.

Kanske funkar.
Jag har använt Hamas screw-in motljusskydd för 50mm-objektiv på Minolta 28/2.8.
28/2.0:an har ju ett orginalmotljusskydd av flower-typ med bajonett. (Och man kan fästa skydd från 24/2.8, 35:eek:rna, 50/1.4 samt 100mm-objektiven om man vill.)

tack för hjälpen!
ser om jag hittar ett motljusskydd som funkar, annars får jag väl göra ett eget, finns många enkla sätt att göra egna motljusskydd, en kompis gjorde ett i hårdpapp, funkar utmärkt (säger han). Och han jobbar ändå som fotograf.

Kommer absolut inte spendera dyra pengar på ett original-motljusskydd, tycker inte det känns så angeläget. Och priset var ändå så pass bra så jag tycker fortfarande det var en helt ok affär (alltså 900 spänn, plus frakt, för det här objektivet).

ANNONS
Götaplatsens Foto