Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd av plåt m. filtergänga

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan hitta dylika, både för tele och normalbrännvidd? Kaffebrus har, men de anger inga som helst mått, och har inte för tele.
Jag behöver två stycken med 52 mm gänga. Var på Schönherrs foto i Stockholm, och gubben rotade och rotade i lådorna, men hittade bara drösvis med 49 mm gänga:-( Annars sade han att de hade gått på en femtiolapp styck.

Eller är det någon som vill skänka mig ett par gamla kasserade filter, så att jag kan använda ringen med gängan och limma på ett rör?

Objektiven jag ska ha dem till är Nikkor 35/2 på en APS-C-kamera, vilket alltså motsvarar ett 50 mm ungefär på FF, och ett 75-150 tele, vilket motsvarar 113-225 på FF. Frontlinsen sitter mycket grund på båda, och inget av dem är särskilt bra i motljus tyvärr, så lite skydd för både slag och sol vore trevligt.

Jag hittade billiga motljusskydd i plåt för filtergänga på ebay. Kommer inte ihåg säljaren just nu, men köpte bl a ett 52mm. Prova en sökning där.

yalazy skrev:
Jag hittade billiga motljusskydd i plåt för filtergänga på ebay. Kommer inte ihåg säljaren just nu, men köpte bl a ett 52mm. Prova en sökning där.
Svenska, tyska eller amerikanska Ebay? Jag är extremt skeptisk till Ebay.

Det slutade med att jag beställde två skydd från Kaffebrus. Om de är för korta så får jag helt enkelt limma på ett rör eller så.
Konstigt att det ska vara så förplåtat svårt att få tag i, när nästan alla gamla Nikonobjektiv har 52 mm gänga.

l-foto.se är en firma i Vansbro som handlar med begagnat. Jag har köpt några grejer av honom. Är lite dyr på en del saker tycker jag, men bra att ha med att göra. Stort lager.

secondhandphoto.se på västkusten är en trevlig bekantskap med ett brokigt lager. Janne är trevlig och kan sitt sortiment. jag har handlat här också. Har inte han grejen, kan han ibland ha en aning om vad den kan finnas.

Båda firmorna bör kontaktas per mail för förfrågan om grejen man är intreserad av finns kvar i lager. Janne kan man fråga om sånt som inte finns på sidan också, ibland finns det ändå.

Nu har du ju redan köpt, men jag tror jag köpte på amerikanska ebay. Jag köper ibland också från tyska eller UK. Jag förstår din skepsis, jag har också blivit mer skeptisk med tiden, men motljusskydden var mycket billiga och inte världens mest avancerade grej så då är det nog ingen större fara.

Hur fan tror de att man ska kunna lista ut vad alla bokstavskombinationer innebär?? Det verkar ju enklare att skriva till vilka objektiv de passar.

ANNONS
Götaplatsens Foto