Annons

motljusskydd & cropsize

Produkter
(logga in för att koppla)

supermax_fred

Aktiv medlem
Jag har köpt motljusskydd till mitt fasta 50mm objektiv. Jag använder det uteslutande till en digital DSLR, nikon D70.
Denna har ju mindre sensorstorlek än storleken på 135 formatet, dvs "1.5 cropsize", eller hur man nu uttrycker det.
Frågan är, skall jag då räkna om motljusskyddet så att på ett 50mm objektiv, skall jag då idealt använda ett motljusskydd för , i mitt fall, 75mm?

Anledningen är att jag tycker mitt dyra originallmotljusskydd suger...jag får ofta använda handen som "en keps" för att inte få med ovälkommet ljus.

Det finns inget givet svar. Objektiv har komplicerade konstruktioner och det beror både på optisk konstruktion och filtergängans placering.

Men med en digitalkamera kan du ju mycket enkelt testa dig fram eftersom du ser redan i kamerans bildskärm om du får vinjettering. Klipp ut kort med hål i olika storlekar som du håller framför ditt befintliga motljusskydd så ser du hur långt du kan gå. När du sen testat dig fram kan du ta med dig kort och gammalt skydd och gå till fotohandlarens skrothörna och leta upp ett skydd som är optimalt.

ANNONS
Götaplatsens Foto