markusd skrev:
1. De tar bort ultraviolett strålning (UV-strålning). Du får renare färger i dina bilder, och mindre av den dis-effekt man kan uppleva vid t ex landskapsbilder.
Denna "dis-effekt" är inte samma fenomen som uppstår när ljus träffar frontlinsen och ger upphov till reflexer som sänker kontrasten i bilden. Orsaken är en annan:
Fotografisk film är till viss del känslig för UV-ljus. Olika filmer olika mycket. Huruvida sensorer är känsliga vill jag inte uttala mig. Jag vet att de registrerar UV-ljus men har ingen aning om hur mycket de gör det och tänker inte spekulera. Någon som har erfarenhet får gärna fylla i. Jag vet att man i vissa senare kameror valt att göra sensorn
mindre känslig för tex IR-ljus till digital-IR-fotografernas stora förtret. Skulle anta att man även gjort detsamma för UV-ljus.
En del består i att ljusets brytning i optik beror på våglängden och optiken är oftast konstruerad för att först och främst ta hänsyn till det synliga spektrat. Därför kan UV-ljus ge upphov till oönskad exponering (dvs den hamnar inte riktigt där man önskar utan lite förskjutet) och upphov till det som uppfattas som dis (notera samma effekt med "motsatsen"/IR-ljus där man ofta måste kompensera vid fokuseringen när man kör med IR-film). En del består i att vi inte ser det ultravioletta ljuset och kan då inte ta hänsyn till det när vi komponerar bilden, men på filmen registreras det i alla fall. Vi ser helt enkelt inte diset i verkligheten.
Men som sagts tidigare så finns det optik som släpper igenom mindre UV och film som är mindre känslig för det samt att vid havsnivån är det inte så stort problem som man skulle kunna tro. För många (inklusive undertecknad) är UV-filter i det närmaste synonymt med skydd för frontlinsen och mindre som "dis-borttagare".
Återigen, två olika saker med lite olika om ändock överlappande användningsområde. Köp bägge vetja. Ett begagnat UV-filter kostar inte mycket. Jag fick ett Hoya SHMC för lite dryga hundralappen (62mm), det har ungefär så bra antireflexbehandling man kan få och nästan i klass med B+Ws behandling. Även vanliga Hoya HMC är schyssta. Motljusskydd finns i alla varianter, hårda, mjuka, blomformade, kompendier. Välj den som funkar för dig eller kör med min "pappskivemetod" för rejäl budgetvariant.
Anledningen till att det blev tyst ett tag var att jag var tvungen att njuta av solen (med kamera i hand) medan jag gick från jobbet. Gissar att jag inte var den enda ;-) Snart försvinner den stora gula lampan i dryga halvårets misär. Njut medan ni kan!