Annons

Motljusskydd fast på Nikon 85 f/1,4 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Göransson

Aktiv medlem
Hej!

Köpte nytt nikon 85 f/1.4D med tillhörande orginal motljusskydd i metall. Inga som helst problem att montera, kändes inte som om den felgängade. Men hur i helskotta får jag av det?? Sitter som klister! Någon annan som stött på detta problem och som kan tipsa mig om hur man får av motljusskyddet igen så vore jag evigt tacksam.

Mvh
Magnus

Ett sätt är att försiktigt värma motljusskyddet som då utvidgar sig och kanske kan skruvas loss.
Ett annat sätt är att dra en vanlig ljuskabel et varv runt motljusskyddet och få mer kraft att vrida loss det.

Hej!

Köpte nytt nikon 85 f/1.4D med tillhörande orginal motljusskydd i metall. Inga som helst problem att montera, kändes inte som om den felgängade. Men hur i helskotta får jag av det?? Sitter som klister! Någon annan som stött på detta problem och som kan tipsa mig om hur man får av motljusskyddet igen så vore jag evigt tacksam.

Mvh
Magnus

Kan hända att det hjälper med samma knep som en del använder för filter som gängat fast. Det brukar lösas med någon form av smal rem som man lägger i en slinga runt filtret. Man håller i remmens ändar så att den är spänd och drar motsols. Kan vara värt att testa...

ANNONS
Götaplatsens Foto