Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd från nikon 28-70 på en 18-35

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Såg en tråd härom månaden om att man kan sätta på andra motljusskydd än vad som är menat på flera canon-objektiv, som skyddar bättre mot solen när de används på en Digitalkamera (med tanke på "brännviddsförlängningen" som det kallas).

Kan man göra detta på nikonobjektiv också? Det jag undrar specifikt är om man kan sätta på ett motljusskydd från en afs 28-70/2.8 på en 18-35/3.5-4.5 eftersom de har samma filterdiameter (77mm). På en D100 motsvarar ju 18-35 27-52,5

Någon som har dessa två som har lust att pröva eller någon annan som bara vet att det funkar eller ej!?

Funderar på att köpa en 18-35 men det känns lite flummigt att använda det där bauta-motljusskyddet när man vet att det knappt skyddar...

/Felix

Hej

det borde väl fungera.. men 18-35 är inte särskilt känslig för ströljus... jag har plåtat i sidljus & motljus med den och det fungerar riktigt bra...

Mvh
Johan

Jag väcker den här tråden igen. Felix (eller någon annan), fick du det att passa och fungera utan vinjettering? Eller finns det månntro andra motljusskydd som passar?

Originalmotljusskyddet är ju helt poänglöst. Det är ju som ett tefat. Skyddar det mot något ströljus så är det sånt som kommer bakifrån typ.

Provade igår o nej det går inte, den passar inte.
Fästet är större på 28-70 objektivets motljuskydd
Har själv letat en till min 17-35 men det verkar hopplöst då nikon inte har någon som helst standard på sina saker, vilket är värdelöst

Tomas.S skrev:
... då nikon inte har någon som helst standard på sina saker, vilket är värdelöst
Det är inte alls värdelöst. När objektiven har bajonettfattning för motljusskydden kan dessa göras optimala för varje enskild objektiv. Då är det inte så konstigt att de inte passar. Många fasta Nikonobjektiv har standard filtergänga 52 eller 62 mm. Då kan gängade motljusskydd från "fel" brännvidd användas.

Trist. Skyddet från Sigma 28-70/2.8 passar nästan. Jag funderar på att testa om det ger någon vinjettering, och om det inte gör det fila till klackarna lite så det passar.

objernulf skrev:
Det är inte alls värdelöst. När objektiven har bajonettfattning för motljusskydden kan dessa göras optimala för varje enskild objektiv. Då är det inte så konstigt att de inte passar. Många fasta Nikonobjektiv har standard filtergänga 52 eller 62 mm. Då kan gängade motljusskydd från "fel" brännvidd användas.

Ja men om båda objektiven har 77mm gänga till filter skall det vara så svårt att ha samma till motljusskyddet?

Som det ser ut nu så verkar 80-200af-s o 28-70 afs ha samma fattning
18-35/17-35/12-24 använder samma motljusskydd HB-23.

Sen finns dom halv proffsiga objektiven som har 67 resp 72mm filtergäna o dom passar inte heller då..

Nya 17-55 skall ha en annan fattning trots att det är 77mm o efterföljaren till 17-35 fast i DX version.

SÅ man kan ju undra vilken del av detta som man skall tycka är smart!?

Motljusskydd från Nikon 85 på en 20mm??

Tar upp tråden igen. På en D70 blir det tyvärr lite vinjettering i hörnen om man sätter det längre och kraftigare motljusskyddet från en 85mm 1,8 på en 20mm 2,8

Vet någon om det finns ett kortare som ändå har samma 62 mm gänga och vad det heter i så fall?

På samma sätt misstänker jag att man skulle kunna använda ett 52 mm-gängat från en 50mm-objektiv på en 24mm-lins eller 28 för att få bättre motljusskydd, förutsatt att man sedan aldrig använder sin vanliga trotjänare-Nikon med film utan att byta tillbaka skydden.

Någon som har tips? Eller funderingar kring det smarta i detta. Tack
/Fride

ANNONS
Götaplatsens Foto