Annons

Motljusskydd fundering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag har ett motljusskydd med filtergänga.
På mitt 28mm vinjetterar skyddet lite om det sitter på UV-filtret.
Om jag sätter filtret på objektivgängan och gängar filtret i skyddet går allt bra.
Fundering:
Hur mycket sämre är det att ha filtret långt fram? Det kommer ju att exponeras för mer direktljus ju längre fram det sitter.
Det är iofs. ett Hoya HMC med ganska bra coating, men ändå...

Troligen är ditt motljusskydd inte gjort för 28mm objektiv. Använder du det ofta så försök hitta ett kortare.

Om jag inte missminner mig så ju mer avstånd mellan två glas, ju mer ljus kan speglas mellan dem och bilden blir sämre. Det är inte rekomendabelt att sätta filtert längst ut på motljusskyddet.

När du fotar med motljusskydd så behöver du inte UV-filtert eftersom skyddet gör det svårare att slå sönder/repa frontlinsen. Du kan med gott samvete strunta i filtert när du använder motljusskyddet.

berga skrev:

När du fotar med motljusskydd så behöver du inte UV-filtert eftersom skyddet gör det svårare att slå sönder/repa frontlinsen. Du kan med gott samvete strunta i filtert när du använder motljusskyddet.
Bra ide' Visserligen är det ett gummiskydd, men ändå.

berga skrev:

UV-filtret har ju fler funktioner än att bara vara en billig försäkring för frontlinsen. Den filtrerar ju faktiskt bort UV ljus också vilket ger mindre disiga bilder vid t.ex. landskapsfotografering mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto