Annons

Hjälp med att hitta makro lösning för akvariefoto

Produkter
(logga in för att koppla)

mikoto

Aktiv medlem
Hej! Jag har ägt en systemkamera ett tag som jag köpte från början för att kunna ta bättre bilder främst av mina akvarium(fotar lite annat med förstås men mest undervattensdjur). Det jag har är en Panasonic Lumix GX800 med m4/3 sensor. Först nyttja jag medföljande kit-zoom men jag köpte ganska fort ett Lumix 25 mm 1.7 objektiv som var ett stort lyft och gjorde att jag kunde fota rörliga saker som fiskarna. Nog med introduktion dock.

Jag har koraller och anemoner som jag arbetar med att hålla. De lever på att fånga mat i vattnet, det finns ganska lite hjälp att få om skötsel av dessa djur(specifikt arterna jag håller) så jag har börjat göra timelapse filmer när jag tillför mat till vattnet, det hjälper mig se om de är intresserade av maten och om de fångar och äter den. Anemonerna är stora och de har jag löst, men min korall har så små polyper så jag måste komma närmare inpå den för att kunna se något vettigt alls.

01 25 mm.JPG

Här är korallen i sig, detta är fotat med mitt 25 mm objektiv. Polyperna är de små vita "blommorna" ifall termen är främmande. Det här är för smått för att se något vettigt för mig. Det här fotot är taget med linsen pressad mot rutan, avståndet i vattnet är ungefär 30 cm.

I vintras skaffa jag ett lite enklare zoom objektiv, ett G Vario 45-150 mm. Jag var ganska taskigt påläst innan och när jag fick hem det så insåg jag att det var inte optimalt för att fota i akvariet med. Men jag la undan det och läste på lite till och läste på om mellanringar. Så jag köpte ett set och har experimenterat med de, de har överlag möjliggjort ganska mycket, men de räcker inte till den här korallen ändå.

02 zoom.JPG

Här är en bild taget med det och mellanringarna. Det är samma korall, den blåser upp sig och drar ihop sig så formen har blivit ganska dramatiskt annorlunda men den är lika stor och på samma avstånd. Bägge bilderna är obeskurna för övrigt och inte förändrade på något sätt för att det ska gå att göra en vettig jämförelse. Men det här är så nära jag kan komma med zoomen och mellanringarna. Det är fortfarande inte nära nog dock, drömmen hade varit att komma 2-4 ggr närmre, bilderna blir något mjuka med annars kunde jag nog levt med att klippa in mig lite. Upplösningen är inte så kritisk att den bevaras, jag skalar ofta ner bilderna ganska mycket ändå.

Så ursäkta alla ord men nu kommer frågan. För just det här användningsområdet, har ni något bra tips på en fungerande men förhållandevis billig lösning för att kunna komma närmre och få bilderna jag vill ha? Budgeten är lite sådär då jag har så mycket annat runtikring jag behöver köpa med som jag hellre lägger stora pengar på, resultatet av bilderna jag kan få har mer utav kravet att vara "bra" än att behöva vara fantastiskt.

Någon sorts makro lins kanske är det logiska svaret? Kommer jag nära nog då, och finns det något prisvärt alternativ? Kanske köpa något gammalt analogt makro objektiv och en adapter? Korallen är egentligen lättfotad, den sitter still, rör sig mer eller mindre inte alls. Bryr sig inte om ljus så jag kan tända och släcka lampor helt vilt. Så långa slutartider och taskig ljuskänslighet är inga direkta problem, autofokus är med irrelevant, nästan bara besvärligt.

Eller går det hitta fasta objektiv som har större brännvidd men med kort fokusavstånd, helst typ 25 cm som mitt nuvarande har? Det hade ju varit ett alternativ. Största problemet med Zoomen är ju att jag inte kan komma mycket närmre än ca 40 cm från rutan plus de 30 cm vatten som är bakom. Eller borde jag bara skaffa ännu fler mellanringar och se om jag kan tvinga zoomen att komma ännu närmre bara?

Jag är öppen för förslag, har lite utmaningar med att söka mig fram till informationen jag behöver :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan titta på prisjakt på objektiv som har en avbildningsskala på 1:1 eller iaf 1:3. Hur längre brännvidd du har desto längre arbetsavstånd. De hade ett Samyang 100/2,8 med din fattning och med en närgräns på 0,3m vilket nog var det bästa jag hittade. Det är ett manuellt objektiv men det ska inte spela någon roll för din fotografering. 0,3m räknas från sensorplanet så jag skulle gissa att du har 0,2m i arbetsavstånd framför objektivet, detta borde kunna ge att du skulle kunna komma ganska nära 1:1. På tele behöver man ha ganska mycket mellanring för man behöver ha lika långt som brännvidden för att komma till 1:1. Du kan se kalkyleringen i länken

 

mikoto

Aktiv medlem
pdahlen: Tack för svar, Samyang objektivet ser ju ut att vara rena drömmen. Men den får jag nog spara undan ett tag till för att rymma inom budgeten. På nya linser har jag tidigare tittat lite på 7artisans 60 mm F2.8 macro lins med. Det är ju 40 mm mindre än 100 förstås men man sparar ju några kronor, runt hälften.

Kul länk! Begriper bara hälften men får nog ut att det blir som du säger ganska mycket mellanring för att uppnå det jag vill. Känns som att man kompromissar något annat då

Ingemar: Tack, nu börjar vi prata! Där var något jag inte kikat på. Den var ganska budgetvänlig. Med en sådan verkar ju fokusavståndet vara ett problem långt borta.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Tänk på att en Ryanoc 250 ger ett väldigt kort fokusavstånd, ofta ca 10cm, så du inte behöver vara i akvariet för att fota.
En begagnad Tamron makro 90mm f2,8 är ett väldigt bra makro som ofta går att köpa för 1500kr
 

mikoto

Aktiv medlem
10 cm blir väldigt kort, då får kanske den lösningen vara. Fokusavståndet kommer ju vara ca 20-30 cm, vattnet gör lite märkliga saker med optik. Tack Svarfvar för ditt erbjudande! Det verkar som jag får hoppa det, men har kvar dit i åtanke.

Lägger till Tamron objektivet i listan med intressanta grejer och kikar lite. Om jag inte hittat något dyrt till nästa lön så ligger den ju inom budget.
 

mikoto

Aktiv medlem
Nu har jag tittat runt lite. Jag har testat en annan lösning än de som föreslagits :) Hitta ett äldre Sigma objektiv på en loppis med Macro läge så det gick komma lite närmre. Objektivet behöver sättas i 80 mm brännvidd för att kunna fokusera på nära håll. Fick hem adapter idag och har testat lite. Är klart besvärligt ändå att hitta rätt fokus. Är väl lurigt att försöka få skärpa över större delen av korallen nästan oavsett lösning. Iaf så länge den är så liten... Men får utvärdera det lite och se om jag kan lära mig använda det! Kommer ju åtminstone närmre nu och den här kvaliteten duger nog till att göra timelapse filmer av även om de än så länge inte håller för att zooma in särskillt mycket på.

Test DMH liten.jpg

Denna bild är då obeskuren, bara nerskalad.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skärpedjupet är ju beroende på avbildningsyta och bländare, så det blir svårt att ändra detta. Det går ju såklart att stacka en bild dvs du tar en serie bilder med en lite förskjutning i avstånd på varje och så slår du ihop detta i ett stackningsprogram, det finns gratis sådana som du kan börja med
 

mikoto

Aktiv medlem
Ja, problemet är ju att den är ju som en rund pinne. Så man får nog leva med att fokus blir antingen mitt på framsidan eller på toppen och botten. Kan inte få allt :) Om jag ökar ljuset vid fototillfället får det kanske krympa bländaren lite mer och man kan få lite mer skärpa. Men det blir väl.

Stacking funktion finns inbyggt i kameran, kanske kan leka med det någon gång. Måste ha autofokus objektiv dock för det tror jag, annars kan man nog göra det med manuella bilder med som du säger i datorn.

Det är lättare med "platta" djur som anemonerna.

Test Sjöros liten.jpg

Här är en bild på min sjöros med samma objektiv, kan bli något! Kul är det iaf. Fungerar bara än så länge till stillasittande varelser dock, om det rör sig måste jag nog ha autofokus. Fiskar är ren lögn att försöka fota av...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du får testa vidare. Har du stackning i kameran så är det praktiskt, jag vet inte om kameran också kan slå ihop de stackade bilderna, annars får du göra det i datorn. Allt som är skapligt still går att stacka, en fisk går ju tex inte.
 
ANNONS