Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd o filter vad rek ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Om man bara kör med "billigare" kitobjektiv, använder ni ändå nåt filter som skydd + motljusskydd då. Eller blir det lite överdrivet på ett billigt objektiv om ni hajjar hur jag menar.

Vilka filter rek i så fall? Vilken nytta gör (förrutom skyddar optiken då) ett skylightfilter t ex?

På Canonobjektiv ingår ju oftast inte motljusskydden o de är rätt dyra för lite plast...

Uttryck skrev:
På Canonobjektiv ingår ju oftast inte motljusskydden o de är rätt dyra för lite plast...

Men å anda sidan så skyddar dom mot både ljus och repor utan att försämra objektivets egenskaper.

Själv har jag objektivlock på när jag inte fotograferar och tycker att det är tillräckligt skydd. Sitter motljusskyddet åt "rätt" håll så trillar inte objektivlocken av.

Polarisationsfilter kan vara bra att ha (men knappst som skydd)

Uttryck skrev:
Om man bara kör med "billigare" kitobjektiv, använder ni ändå nåt filter som skydd + motljusskydd då. Eller blir det lite överdrivet på ett billigt objektiv om ni hajjar hur jag menar.

Vilka filter rek i så fall? Vilken nytta gör (förrutom skyddar optiken då) ett skylightfilter t ex?

Bäst att alltid ha med motljusskyddet, annars är risken klart högre att dina bilder tappar i kontrast, färgåtergivning osv. För att inte prata om "flares" (dvs ljusreflexer inne i objektivet, som syns i bilden).

Egentligen små pengar med tanke på plastbitens påverkan av den slugiltiga bilden! :)

Motljusskydd är just precis ett skydd mot solen för att förbättra egenskaper i bilder, tex kontrast.

Filter eller inte, det är en annan sak.

Fler filter/glas = mer relexer.

Ja jag anv. skyddsfilter och har förbrukat 2 stycken. Senast ett 77mm UV pga en skidstav. Hellre det än att få en repa på optiken.

Jag anv. inte lock utan skyddsfilter + motljusskydd, förutom för vidvinkeln där jag alltid använder lock. Motljusskyddet blir så grunt på vidvinkeln.

Polfilter är det enda effektfilter jag har.
Nej just det jag har ett gult oxå till svartvit forografering.

ANNONS
Götaplatsens Foto