Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till 17-40/4

Produkter
(logga in för att koppla)

llerk

Medlem
Hej,
Jag är en glad ägare till gluggen 17-40 f/4. Det jag retar mig lite på är det fula motljusskyddet (EW-83E). Finns det något annat man kan köpa som funkar bra som inte är lika fult?? (om man nu vill bara vara lite petig)

Hej,
Jag är en glad ägare till gluggen 17-40 f/4. Det jag retar mig lite på är det fula motljusskyddet (EW-83E). Finns det något annat man kan köpa som funkar bra som inte är lika fult?? (om man nu vill bara vara lite petig)

Det beror på vad du har för kamera till den. Till en 1.6x crop kamera kan du använda motljusskyddet till en EF24/1.4L.
mvh

Hej,
Finns ju två m-ljusskydd till detta fina objektiv. Beroende på om du kör APS-C eller FF, välj därefter.

Borde ju gå med EW-83J, som är original till EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.

Det ser lite annorlunda ut.

Det var som f-n, får man inte sitta och skriva i fred ens mitt i natten??!! ;-)

Snålla Canon

EW-83J ser ut som de som medföljer Sigma 17-70 2,8-4, maka löst av Canon att man måste köpa till sån billig grej ner gluggen är så dyr ............

Nu får du ge dig. Det följer ju med ett motljusskydd till objektivet. Att sen någon får någon idé om att det inte skulle vara tjusigt nog kan knappast Canon hjälpa.

Tyvärr lika fult (ser ut exakt som det som jag har idag)

Tycker inte EW-83D II sitter fel på det objektivet, fungerar på 1.6x och 1.3x.
Det smiter åt rätt bra bakvänt så det fungerar i en väska också.
Originalet är dock rätt obekvämt stort, men ger inte mycket till skydd ändå.

Bilagor

• hoods.jpg
    hoods.jpg
    81.6 KB · Visningar: 122
Senast redigerad av en moderator:
Nu får du ge dig. Det följer ju med ett motljusskydd till objektivet. Att sen någon får någon idé om att det inte skulle vara tjusigt nog kan knappast Canon hjälpa.

Ok jag ger mig i detta fallet men de är ganska vanligt att man får köpa till motljusskyddet ner man köper deras gluggar som jag tycker är snålt av Canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto