Annons

Motljusskydd till Canon 28-70 2,8L??

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Hej.

Jag har just köpt ett 28-70 2,8L och fick med ett motljusskydd, ett EW-83B II antar jag det är eftersom slitage har gjort att texten försvunnit. Det är skadat men även helt enormt stort. Jag vill ha ett annat, lite mindre skymmande men vet inte vilket. Jag har försökt goggla mig till rätt information men inte lyckats. Passar alla motljusskydd som har samma diameter, alltså 77mm? Om inte, vilka kan jag använda? Jag skulle vilja ha ett som bilden nedan, som fyller sin funktion utan att gå till överdrift...

MVH
Jacob Boman

Bilagor

• 15849.jpg
    15849.jpg
    3.1 KB · Visningar: 456
Hej.

Jag har just köpt ett 28-70 2,8L och fick med ett motljusskydd, ett EW-83B II antar jag det är eftersom slitage har gjort att texten försvunnit. Det är skadat men även helt enormt stort. Jag vill ha ett annat, lite mindre skymmande men vet inte vilket. Jag har försökt goggla mig till rätt information men inte lyckats. Passar alla motljusskydd som har samma diameter, alltså 77mm? Om inte, vilka kan jag använda? Jag skulle vilja ha ett som bilden nedan, som fyller sin funktion utan att gå till överdrift...

MVH
Jacob Boman

Varför tror du att Canon gjort ett motljusskydd som är för stort? Att skyddet ser ut som det gör är väl för att det ger bäst funktion. Annars kan du väl lika gärna köra utan. På 28-70 och 24-70 så är zoom-funktionen omvänd mot tex 24-105 därför är skyddet större.

Från PhotoZone: The lens has a reverse zooming mechanism so it extends towards the wide end of the range. It is shortest at 70mm. While this may seem odd at first the system makes sense when attaching the deep flower-shaped hood which remains highly effective at all focal lengths. So with attached hood the size of the package remains constant

Och för att svara lite på din ursprungsfråga så, nej, bara för att de har samma diameter fram så passar inte alla motjusskydd.

Skyddet från tex. 70.200 2,8 IS (77mm) passar inte på 24-70 2,8 (77mm).

Om nu 28-70 är rätt likt 24-70 så kommer väl inte det sistnämnda skydda ngt alls i vidvinkelläget. Gå på originalet, så stort blir det väl inte när man vänder det bakåfram över objektivet.

Edit / Lite sen...

Okej Mattias, det besvarade min ursprungsfråga om passformen.

Visst, ni har säkert rätt att jag borde ha orginalskyddet. Tyvärr har jag inte hittat något plagiat som skulle kunna fungera till ett mer humant pris. På ett teleobjektiv vänder jag oftast på skyddet när jag har det i väskan men ett objektiv som kommer att fungera som normalobjektivet och oftast sitter på, blir det för struligt att vända skyddet varje gång det ska tas bilder. För att inte tala om alla bilder man missar medans det ska vändas. Antar att det inte finns någon perfekt lösning.

Ni ska ha tack för svaren!!

MVH
Jacob Boman

Jag vänder inte på dem. Får de inte plats i väskan behöver du en större väska, inte ett mindre motljusskydd.

Det är inte frontlinsdiametern som bestämmer om de passar. Om däremot diametern som anges på motljusskyddet (83 i detta fall) är densamma passar de ofta.

Jag har ett likadant objektiv, ett 28-70 2.8 och håller väl med dig till viss del om att det är bökigt att vända på skyddet.
Skyddet är nästan lika långt som objektivet så att zooma är inte att tänka på med det monterat bakvänt.

Som tidigare påpekats så finns det ett syfte med att motljusskyddet är så stort som det är, skulle du använda ett mindre skulle du inte få något skydd alls i vidvinkelläget och ett väldigt dåligt skydd i teleläget. Så om du stör dig för mycket på det så kan du lika gärna lämna det hemma då det nog blir liknande effekt som att ha ett för litet.

Ett alternativ är kanske att använda ett motljusskydd som du sätter i filtergängan, har för mig jag sett att det finns såna.
Har dock ingen aning om det är tillräckligt eller om det ens finns nåt som är lagomt stort åt dig, eller om det finns något som passar alls?
Men kanske kan vara värt att undersöka. Dock så lär du få sämre skydd i teleläget om du väljer ett mindre, men kan man kompromissa så är det kanske inget problem.

Jag inser att du/ni har rätt och har beställt ett EW-83F. Jag ska låta det sitta på rättvänt och sortera om i väskan i stället. Köpa större väska är inget alternativ eftersom jag redan har den största modellen Kata har... *ler*

MVH
Jacob Boman

ANNONS