Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Som jag har förstått det så ger ett motljusskydd bättre (högre) kontrast i bilden, förtutom att det skärmar av solstrålar och dylikt naturligtvis.

Mitt främsta användningsområde med motljusskydden har dock varit att de skyddar linsen från fingrar och från att slå i saker när kameran hänger på axeln.

Jag köpte nyligen en Canon 7D och ett 17-55 /f2.8, där inget motljusskydd följd med, så min egentliga fråga är vad jag ska ha? Finns det något som är direkt anpassat till gluggen eller ska jag köpa från tredje part?

Got nytt år på er.

Ps. Jag döpte tråden bara till "motljusskydd" eftersom det kanske finns fler frågor om dem än denna...
 

Andos

Aktiv medlem
Det finns en uppsjö av motljusskydd på Ebay till alla möjliga objektiv. Skillnaden mot Canons original i fråga om kvalité är försumbar enligt mig. Jag har haft flera icke-original som fungerat utmärkt. Kostar oftast inte mer än några tior inklusive frakt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den enda skillnad jag har sett är att motljusskydd som inte kommer från Canon brukar inte ha en luddig insida. Har för mig att Canon uppfunnit någon flockningsprocess och dito maskin, för att göra insidan på objektiv och motljusskydd så reflexutsläckande som möjligt.

Om någon i hela världen någonsin kan se någon som helst skillnad på resultatet är långt ifrån säkert.
 

Andos

Aktiv medlem
Den enda skillnad jag har sett är att motljusskydd som inte kommer från Canon brukar inte ha en luddig insida. Har för mig att Canon uppfunnit någon flockningsprocess och dito maskin, för att göra insidan på objektiv och motljusskydd så reflexutsläckande som möjligt.

Om någon i hela världen någonsin kan se någon som helst skillnad på resultatet är långt ifrån säkert.
På de motljusskydd(ebay) jag haft till mitt EF-S 15-85 och EF-S 10-22 var bägge "flossade" på insidan, men det kan säkert skilja beroende på vem man köper av
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Ofta brukar motljusskydd för specifika objektiv vara kortare än vad som är optilmalt. Bäst är att testa motljusskydden genom att blända ner och stick in ett finger för att se hur mycket marginal som finns innan motljusskyddet vinjetterar.
Jag själv satte det motljusskydd som följde med 100 mm på 50 mm och satte ett motljusskydd för 150 mm på 100 mm osv. Detta för att få optimalt skydd mot motljust regn osv.
 
ANNONS