Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Tapani

Aktiv medlem
Hej
Jag ska köpa ett motljusskydd till min Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 som var med 300D men jag vet inte vad jag skall köpa till den som passar tacksam för ett tipps.
Mvh Leo.

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa original (EW-60C heter det)? Eller finns det andra?

Jag vill också ha motljusskydd!

Jag tänkte bara passa på att fråga er om motljusskydd

Canon EF 50/1,4 USM med 58 mm filtergänga skall ha ett motljusskydd som heter ES 71 och kostar 368:- på Cyberphoto

Objektivet till 300D har också en filtergänga på 58 mm med till den skall man ha ett annat motljusskydd, EW 60 C som bara kostar 215 stålar (Cyberphoto).

Är det någon som vet vad som skiljer dessa åt

/ Per

EW60C (till 18-55) skärmar ju av ljuset vid 28mm (man får ju hoppas att de konstruerat det så i varje fall, och inte till 18mm ;)). Detta innebär att du får ett sämre skydd vid 55mm. Detta gäller även då på ett EF 50/1.4. Säg såhär.. du köper ett finfint objektiv för 3500:-, men inte 350:- för att använda det optimalt...?

Nää.. Kolla bilderna nedan, så ser du att motljusskyddet till EF-S 18-55 knappast skärmar mycket. Bara att vända upp o ner på plånboken ;)

Bilagor

• motljusskydd.jpg
    motljusskydd.jpg
    21.5 KB · Visningar: 272
Jag köpte en finurlig grejj som man skruva på filtergängan, som är i gummi och har möjligheten att "veckla ut" sig till valfri storlek/längd kostade knappt en hundring..

Kan det ha varit Hama eller Hoya tro..

Japp..och man får vinjettering med på köpet (oftast) ;) eftersom du kanske har ett skylight elelr UV på oxå...

Jag tackar för hjälpen klart att man köper orginal skyddet EW 60C som är anpassat till objektivet.

/Leo

Jeppe skrev:
Japp..och man får vinjettering med på köpet (oftast) ;) eftersom du kanske har ett skylight elelr UV på oxå...

Jag trodde också det, men jag klarade mig helt ifrån sådant, *ta i trä*
Dock använder jag det inte längre men det funkade över förväntan..

ANNONS
Götaplatsens Foto