Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Motljusskydd?
- Trådstartare Linis
- Start datum
elbe
Avslutat medlemskap
Linis skrev:
Ah okej, tack. Antar att det är ES-71 II jag ska leta efter till just det objektivet? Finns det olika modeller?
Vet inte om det finns fler modeller men ES-71 II är det jag har.
jonasandersson
Aktiv medlem
Rogerber skrev:
Det finns ett ganska coolt gummi motljusskydd som en kompis har till sitt 50 f/1.4. Kostar typ ingenting, men är helt okej. Säljs av Cyber..
Den varianten skuvas på och skyddar således inte mot stötar. Sedan kan man ju fråga sig hur coolt det egentligen är!
jonasandersson
Aktiv medlem
Rogerber skrev:
Vilket motljusskydd skyddar mot stötar... Varsamhet får iaktagas i vilket fall. De fyller uppgiften och är billiga.
Samtliga motljusskydd som är fästa i objektivhuset och inte i filtergängan skyddar främsta glaset mot stötar. EF 50 1.4 är känsligt för stötar på frontglaset och med original motljusskydd fås ett visst skydd.
Jonas
Makten
Aktiv medlem
Jag vet inte hur Cyberphotos variant ser ut, men de som finns på Kaffebrus har en ganska lång metallring innerst med själva gängan, som skyddar frontlinsen bra mycket mer än inget alls. Dock är den bara som ett "rör", så den kan mycket väl orsaka vinjettering om det används på vidvinklar. Skulle tro att det är perfekt på en normal, och jag har inte haft några problem när jag använt det på en 35:a på APS-C.jonasandersson skrev:
Den varianten skuvas på och skyddar således inte mot stötar. Sedan kan man ju fråga sig hur coolt det egentligen är!
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-gummi-6.html
De har också diverse andra mycket billiga motljusskydd, men jag vet inte hur bra de är.
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-g41.html
elbe
Avslutat medlemskap
När det gäller Canons EF 50 1,4 så är kuggkransen i AF-delen väldigt känslig mot stötar som kan förstöra objektivets fokuseringsmöjligheter helt. Därför så är man med de objektivet inte enbart ute efter ett skydd för linsen.
Originalmotljusskyddet ES-71 II sitter bajonettmonterat på objektivets ytterhölje och belastar inte fokusmekansimen som ett motljusskydd monterat i filtergängan gör vid eventuella stötar.
/Leif
Originalmotljusskyddet ES-71 II sitter bajonettmonterat på objektivets ytterhölje och belastar inte fokusmekansimen som ett motljusskydd monterat i filtergängan gör vid eventuella stötar.
/Leif