Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)
kika på ex scandinavian photo på gluggen, sen på tillbehör till den så står det ofta vilket motljusskydd det ska vara, eller bara sök på gluggen+motljusskydd på google.

Christer

Såg tidigare att det fungerade att söka så. Tänkte bara om jag råkat missa en "flik" på Canonshemsida.

En annan fråga. Kollade på Canons hemsida på deras macro 100mm objektiv. Där står det "Filtergänga: 52 mm". Kikade in på scandinavianphotos hemsida och även cyberphoto. Under tillbehör till objektivet står det filter 58mm.

Canon har fel och Cyberphoto rätt.

Ett tips! För att skydda EF 50 1,4 för stötar mot objektivfronten sätt på motljusskyddet och ha det alltid på så minimerar du risken med att få dess mekansikt känsliga AF förstörd.

/Leif

Ah okej, tack. Antar att det är ES-71 II jag ska leta efter till just det objektivet? Finns det olika modeller?

Det finns ett ganska coolt gummi motljusskydd som en kompis har till sitt 50 f/1.4. Kostar typ ingenting, men är helt okej. Säljs av Cyber..

Rogerber skrev:
Det finns ett ganska coolt gummi motljusskydd som en kompis har till sitt 50 f/1.4. Kostar typ ingenting, men är helt okej. Säljs av Cyber..

Den varianten skuvas på och skyddar således inte mot stötar. Sedan kan man ju fråga sig hur coolt det egentligen är!

Vilket motljusskydd skyddar mot stötar... Varsamhet får iaktagas i vilket fall. De fyller uppgiften och är billiga.

Rogerber skrev:
Vilket motljusskydd skyddar mot stötar... Varsamhet får iaktagas i vilket fall. De fyller uppgiften och är billiga.

Samtliga motljusskydd som är fästa i objektivhuset och inte i filtergängan skyddar främsta glaset mot stötar. EF 50 1.4 är känsligt för stötar på frontglaset och med original motljusskydd fås ett visst skydd.

Jonas

jonasandersson skrev:
Den varianten skuvas på och skyddar således inte mot stötar. Sedan kan man ju fråga sig hur coolt det egentligen är!
Jag vet inte hur Cyberphotos variant ser ut, men de som finns på Kaffebrus har en ganska lång metallring innerst med själva gängan, som skyddar frontlinsen bra mycket mer än inget alls. Dock är den bara som ett "rör", så den kan mycket väl orsaka vinjettering om det används på vidvinklar. Skulle tro att det är perfekt på en normal, och jag har inte haft några problem när jag använt det på en 35:a på APS-C.

http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-gummi-6.html

De har också diverse andra mycket billiga motljusskydd, men jag vet inte hur bra de är.

http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-g41.html

När det gäller Canons EF 50 1,4 så är kuggkransen i AF-delen väldigt känslig mot stötar som kan förstöra objektivets fokuseringsmöjligheter helt. Därför så är man med de objektivet inte enbart ute efter ett skydd för linsen.

Originalmotljusskyddet ES-71 II sitter bajonettmonterat på objektivets ytterhölje och belastar inte fokusmekansimen som ett motljusskydd monterat i filtergängan gör vid eventuella stötar.

/Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto