Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mesch

Aktiv medlem
Jag sitter och funderar på hur det kommer sig att Nikons motljusskydd är märkta med bländare och brännvidd. Påverkar största bländare så mycket att det finns behov av ett 50/1.8 och ett 50/1.4?
De motljusskydd som finns på markanden är till stor del gjorda för småbildsformat, vilket gör att allt som står på dem är meningslöst dravvel om man inte räknar om på något smart sätt.

Använder mitt HS-9 (gjord för småbildscensor och 50/1.4) på en 35-70 zoom med bra resultat på en D80. På min 801:a så ser den ut att vinjettera runt 40mm, fast det är iofs i sökaren så det är ju inte direkt vetenskapligt.

Tankar och matematiska former tack :)

Bildvinkeln påverkas ju inte av bländaren. Men det kanske är olika filtergängor på de olika ljusstyrkorna så att motljusskydden bara passar på sina respektive objektiv. Någon omräkningstabell har jag inte, men det borde vara ganska lätt att jämföra vilka bildvinklar som stämmer överens med varandra och välja motljusskydd efter detta?

Nope samma filtergänga så det är inte det som är svaret på problemet.

Hittade den här sidan för omräkning av vinkeln mellan olika sensorer och 35mm film.
http://www.sweeting.org/mark/lenses/nikon.php

Där kan man se att HS-9 passar utmärkt på et 30-70 zoom om man kör D80 precis som jag misstänkte.

Det förklarar dock inte varför ljusstyrkan finns med på motljusskyddet.

ANNONS
Götaplatsens Foto