Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
En dum fråga kanske men jag undrar om man kan använda ett motljusskydd eller filter av något slag på Canon G9? Hur gör man annars vid ev motljus som kanske inte går att undvikas. Något knep eller inställning kanske?

+

Det går att skruva på en speciell filterhållare. Jag förmodar att det går att sätta ett motljusskydd på den också, om man hittar något passande.

Att skugga med handen är egentligen på många sätt bättre än ett motljusskydd, eller bra att kombinera med motljusskydd. Handen kan ju sträckas längre fram och då skyddar man fler vinklar mot sol. Särskilt gäller detta på zoomoptik, som ju måste har en ganska försiktig skyddsvinkel mot motljusskyddet för att inte skugga hörnen på vidvinkelläget. Men det är klart att handen som motljussydd kan vara rätt bökigt. Jag kombinerar ibland och det ger ibland bra resultat.
MVH
/JK

Kurxet för min del är att jag har svårt att hålla kameran still så jag är lite osäker men ska givetvis prova. Tack för Ditt svar.

Ta en sup. Antingen hjälper det, eller så bryr du dig inte...

Nä, jag skojar bara. Även om man skuggar med ena handen kan man ibland ändå hålla i kameran med någon finger på samma hand.
Hur håller du kameran för övrigt? Kör du med dagens kompaktmelodi, alltså raka armar och glor på displayen? Om så är fallet är jag mer förvånad att du får något alls skarpt.

ANNONS
Götaplatsens Foto