Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motsvarande normal till APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Jag letar efter en prisvärt och inte alltför dyrt fast objektiv som på en Canon EOS 450D blir så nära 50mm som möjligt. Helst ska det även vara så ljusstarkt som möjligt.

Jag har letat lite och sett bland annat Canon EF 28/$2.8, Canon EF 35/2.0, Sigma AF 30/1.4 DC EX och Sigma EX 28/1.8 DG men inget verkar vara något som recensenter gillar särskilt mycket. Canon EF 35/2.0 verkar vara det mest uppskattade. Någon här som vet mer om de olika och kan hjälpa mig hitta ett bra, prisvärt och ljusstark normal?

Jag kommer använda objektivet till allroundfotografering (på mina analoga kameror använder jag nästan bara fasta objektiv och att ha ett ljusstarkt 50mm på dem funkar bra nästan jämt) men även lite porträtt samt fotografering inomhus i halvdålig belysning (därav att jag vill ha ett ljusstarkt). Ett fast allroundobjektiv är det jag är ute efter helt enkelt!

Som jag sgt förr.....Canon 28/1.8 USM. Jag är grymt nöjd med min, som är råskarp från F/2.2 och helt klart användbar redan vid F/1.8.

Stora kvalitetsvariationer mellan olika exemplar verkar dock finnas, så testa om möjligt innan köp.

ANNONS
Götaplatsens Foto