Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MR-14EX master - 580EX som slave & vice versa?

Produkter
(logga in för att koppla)

GinFlyer

Aktiv medlem
Har hittat en del trådar om detta, men ingen som besvarar min specifika uppsättning.

Det är kanske en korkad fråga, men eftersom jag är väldigt grön när det gäller blixtfotografering, tar jag chansen att förudmjuka mig själv (det kostar så lite ; ))

Jag har en ringblixt MR-14EX och en 580EX. Kan jag använda dessa ihop och isåfall, hur bär jag mig åt?

Vad behöver jag skaffa och hur gör man?

Edit: En annan sak. Är en 20D en type A eller B kamera?

Du kan definitivt använda 550EX som master. Jag är nästan hundra på att MR-14 också funkar så.

420Ex är däremot bara slav.

20D är en kamera med E-TTL, har för mig att Canon klassar dem som A-kameror. 20D funkar fullt ut med dessa blixtar i alla fall, även trådlöst.

Du behöver inga tillbehör utöver blixtarna, bara att ställa in dem enligt bruksen.

550EX har jag sett att den diskuteras friskt, men 580 hittar jag inte mycket om i våra forums. Den borde ju klara samma saker som 550 (och lite till kan tyckas, men vad vet jag....?)

Om man inte riktigt fattar bruksen då? ; ) *skäms*

Några snabba tips så att man kan komma igång?

Vad gäller 20D och om det är typa A eller B, så hittar jag alla andra modeller i bruksen och forumsarna, men inte denna. Den har ETTL, så den borde vara typa A, men jag ville bara ha det bekräftat.

GinFlyer skrev:
550EX har jag sett att den diskuteras friskt, men 580 hittar jag inte mycket om i våra forums. Den borde ju klara samma saker som 550 (och lite till kan tyckas, men vad vet jag....?)

580 kan allt som 550 kan och lite till och lite snabbare.

Vad gäller 20D och om det är typa A eller B, så hittar jag alla andra modeller i bruksen och forumsarna, men inte denna. Den har ETTL, så den borde vara typa A, men jag ville bara ha det bekräftat.

Eos 20D är samma som alla andra digital-Eos, alltså A. B gäller för äldre analoga kameror typ Eos 1N.

ANNONS
Götaplatsens Foto