Annons

Mystisk knapp på F801s

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Nikon F801s. Någon som kan den modellen kanske kan berätta för mig vad den lilla fyrkantiga knappen till vänster om AE-L-knappen gör för nytta? Jag har inte lyckats hitta någon funktion.

MattiasL skrev:
Aha! Då är den knappen trasig på mitt ex... men tack för att du bringade klarhet!

Nja, innan du förklarar den trasig så bör du veta att den bara fungerar om kameran är "aktiv" (och givitvis påslagen ...). Med "aktiv" menar jag att du måste ha information i displayen i sökaren dvs tryck ner avtryckaren halvvägs och sedan den lilla fyrkantiga knappen. Då tänds belysningen på min F-801 i alla fall (ej s modellen). Är det tillräckligt mörkt så tänder kameran själv belysningen.

Senast ändrad:
Jo, det var ju det jag skrev, "Den tänder belysningen på displayen i sökaren" och det överensstämmer med manualen. För F-801 alltså...

Alltså.

Jag har en FM3A och på den har AE-L (Auto-Exposure Lock?) knappen den funktionen att i A läget låser den exponeringen. Så rikta kameran mot nåt som ger bra exponering tryck in knappen och välj utsnitt.

Eh, vi pratar om "den lilla fyrkantiga knappen till vänster om AE-L-knappen" på en F-801s.

Annan knapp, annan kamera ...

tack.. lärde mig precis vad AE-L står för.

sen fick jag mig ett gott skratt också.. attityd är så pinsamt ibland : )

mvh / Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto