Annons

När använda motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej, en kanske halvdum fråga...

Men jag skaffade nyligen ett objektiv där ett motljusskydd ingick i priset.
Saken är den att jag aldrig använt motljusskydd tidigare, och tycker väl att det typ har fungerat ganska bra ändå.

Så, kan man få lite enka tips och riktlinjer när jag bör slänga på motljusskyddet!
...typ inomhus/utomhus, dagtid/kvällstid, porträtt/landskap osv.

Tack så länge!

Optiskt: När det finns risk för ströljus från sidan.
Mekaniskt: När det finns risk att något stöter mot frontlinsen.

Alltså: Typ... alltid..

Dead_Silent skrev:
Hej, en kanske halvdum fråga...

Men jag skaffade nyligen ett objektiv där ett motljusskydd ingick i priset.
Saken är den att jag aldrig använt motljusskydd tidigare, och tycker väl att det typ har fungerat ganska bra ändå.

Så, kan man få lite enka tips och riktlinjer när jag bör slänga på motljusskyddet!
...typ inomhus/utomhus, dagtid/kvällstid, porträtt/landskap osv.

Tack så länge!

En ganska intressant grej det är att gå ut en dag och titta åt litet olika håll...
Eller se mot ett föremål inomhus där en lampa även kommer med i blickfältet..

Sedan sätter man på sig en skärmmössa med bra skärm, och tittar på samma saker från samma håll! :)

Misstänker starkt,
att man gärna vill "ha mössan på" även i framtiden,
då man vill se skarp och bra utan störande sidoljus! ;) :)

Jag använder nästan alltid motljusskydd, eftersom det skyddar mekaniskt och höjer bildkvaliten. Undantaget är vid macrofoto, då det ofta är måttligt med ljuskällor och (framförallt) därför att motljusskyddet lätt kan skugga motivet. (Just macroobjektiv säljs ofta begagnade utan motljusskydd, just av dessa anledningar.) Dessutom kan det vara nödvändigt att plocka av motljusskyddet när inbyggd blixt ska användas - men det bör väl helst undvikas.
MVH
/JK

ANNONS
Götaplatsens Foto