Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När bildbyråer försätter dig som fotograf i ett moment 22?

Produkter
(logga in för att koppla)

NPA

Aktiv medlem
Jag har i många år levererat bilder till Nordichphotos/MIRA. Nordicphotos är ju en historia i sig. Men det är inte denna historia jag tänkt gå in på just här. För saken är den att under många år har mina bilder även sålts via andra bildbyråer runt om i världen, t ex AGE Fotostock och Plain Pictures. Detta via ett samarbetsavtal med just NP/MIRA. När jag nu kontaktar dem för att få ut information om hur många av mina bilder de sålt de senast 5-10 åren, så är svaret alltid det samma: "vi kan inte lämna ut detta och vi hanterar inte faktureringen gentmot dig, detta är något du får kontakta Nordicphotos om". Men hos NP är det omöjligt att få kontakt med någon eller få svar kring försäljningen.

Så, hur går jag tillväga? Önskar svar från yrkesfotografer som varit i liknande situation och rena spekulationer undanbedes.

Stort tack på förhand!
 

NPA

Aktiv medlem
Hur är det nu. Har Nordic Photos helt lagt ner?
Möjligen att de har kvar ett kontor på Island. Det finns kontaktinformation till Stockholm på webben, men när jag provar att ringa det nummer som anges där, kommer jag till en helt annan firma som tagit över NP:s telefonnummer. När jag mailar de kontaktar jag haft där tidigare, så får jag aldrig något svar. Oavsett, så får jag inget svar från NP någonstans - alltså ingen kontakt med dem.
 
ANNONS