Annons

Tips på bildbyråer efter Alamys nya avtal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Hej! Jag har varit ansluten till bildbyrån Alamy och sålt ett fåtal bilder som hobby genom åren. Tyckt att de varit en av de bästa som betalat mest ersättning men tyvärr har de med åren blivit mer som en vanlig stockbyrå med allt sämre villkor och lägre priser. De blev uppköpta av PA förra året och nu har det nya försämrade avtalet kommit. De har bl.a. infört ersättningsgräns baserad på intäkter. Förut fick alla 40-50% och om det såldes via annan distributör 30%. Nu måste man sälja minst 250 dollars om året annars får man bara 20%. Försäljning via distributörer ger bara ca 12%. Det är en minskning på 60%. Nu får bara de som tjänar 25000 dollars 50%. Väldigt få som kommer upp till den nivån.

De har gjort en del andra försämringar som fått många yrkesfotografer att sluta ladda upp bilder, säga upp sina konton och t.o.m. sluta med stockfoto. Det handlar om folk med tiotusentals bilder var och som ändå tjänar långt över 250 dollars men kommer att tappa minst 20% i intäkter.

Jag har letat nu och även förut efter svenska bildbyråer som säljer RM (rights managed) för redaktionellt bruk men utbudet är nästan obefintligt. Jag har bl.a. tittat på Fotosidans lista (https://www.fotosidan.se/links/list.htm?category=92) men flera av länkarna är gamla. Flera byråer är antingen nedlagda eller uppköpta, speciellt efter pandemin. Resten säljer bara RF-bilder (Royalty free) och inte redaktionellt.

De enda jag hittar som säljer RM och redaktionellt är TT och Stella Pictures. Adobe Stock säljer också redaktionellt men bara genom utvalda fotografer. De tar för tillfället inte emot redaktionella bilder och ger 33%. Mostphotos säljer redaktionellt men bara RF. Jag fotograferar mest evenemang och konserter och kan inte sälja RF. Vill inte heller i första hand p.g.a. ersättningsnivåerna, även om RM-priserna nu för tiden är nästan lika låga som RF microstock.

Jag har sökt till TT förut, bara som leverantör av arkivbilder och inte fotograf men de vill ha yrkesfotografer och tyckte inte mina bilder tillförde något speciellt till deras befintliga utbud. Stella Pictures ska jag kontakta men hittar ingen info om hur/om man kan ansluta sig till dem.

Finns det några andra på svenska marknaden som säljer RM redaktionellt och ger 40-50% till fotografen? Eller utländska internationella byråer? Ingen som Getty som bara ger 15-20%.

Vet att det finns några andra här som säljer via Alamy. Hur ska ni göra efter det nya avtalet?

Det komiska är att trots TT:s avslag har jag genom åren sålt flera bilder via Alamy till svensk media genom TT och gamla IBL innan de köptes upp av TT. Därför har jag varje gång betalat en onödig dubbelavgift till både Alamy och TT/IBL.
 
ANNONS