Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När får vi se en full frame Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Det verkar som de här digitala systemkamerorna riktigt slagit igenom nu och jag ser med förtjusan på de nya prylarna. Mer megapixel, bättre sensorer osv...

Men man tycker ju att snart borde det vara nog med upplösning. Vi har sett bra A3-utskrifter från 6mp-(system)kameror och jag antar att det är runt där en ny standard borde ligga om det nu blir någon standard.

Men alla dessa kameror som släppts är ju rent av gigantiska, och rent av utsagt otympliga om man vill springa runt med dem dygnet runt, året runt. Därför anser jag någon tillverkare borde gå mot strömmen och göra en kamera som är relativt liten med små objektiv, som man får plats med i en lite större jackficka.

Drömmer jag förgäves om en Leica DM8, Contax D2 på 8mp eller tror ni det här snart blir något som finns på marknaden?

Mycket märkligt att ingen släppt en kompakt, digital kamera med riktig mätsökare, manuell fokus etc. och av riktigt hög kvalitet. Gärna med leicas fattning/objektiv. Marknaden borde vara extremt stor för en sådan.

Cosina borde väl göra en digital Bessa. Med objektiv från 12mm skulle de kunna göra en kompakt mätsökarkamera med halvstor sensor (15x23mm) och faktor 1,5x som ger brännvidder motsvarande 18mm till 135mm med det objektivutbud de har idag.

Ja det tycks ju finnas en efterfrågan på den här typen av kameror, jag förstår inte varför någon (hitills) har nappat på den idé:n. Kanske någon nyhet på PMA måntro?

Ironisk?

Linmajon skrev:
Mycket märkligt att ingen släppt en kompakt, digital kamera med riktig mätsökare, manuell fokus etc. och av riktigt hög kvalitet. Gärna med leicas fattning/objektiv. Marknaden borde vara extremt stor för en sådan.

Du var väl ironsk hoppas jag...? Extremt stor ... ha,ha,ha !

;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto