Annons

När har man nytta av IS? (70-200 F/2.8L)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, och visst väger det tungt i valet.

Jag har själv relativt nyss fattat beslut i samma fråga och det slutade på IS,modellen.

Skärpan är absolut oklanderlig. Och om skärpan i det andra objektivet är synligt bättre så ser jag det som nästan osannolikt-fenomenalt bra!

Jag tror dock att det är relativt många amatörer
som köper/äger dessa objektiv som också inser objektivens begränsning i praktiken. De är för stora för att smidiga i folksamma miljöer, blir uppenbara blickfång osv. Själva vikten säger jag inget om..
Jag inbillar mig att många går en omväg via dessa objektiv innan de hittar hem till ex,vis två fasta, smidigare, skarpare och mer ljusstarka objektiv..

MVH Niclas,

Jag kanske lät lite för kategorisk i mitt inlägg ovan. Såklart finns det lägen där det aktuella objektivet har sin plats, även i trånga folkmängder...!;)

14000 är ett rättså bra pris för den gluggen om den är som ny och inget måndagsex.

Själv så köpte jag en importvara här i Norge.
Kändes helt klart trevligt att köpa nytt och samtidigt spara mellan 5 och (7) tusen på kuppen... (jämfört med butikspriset här i Norge..)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
"Så man är oseriös naturfotograf om man inte använder trebensstativ för det mesta...?

MVH Niclas,

Nu får du tagga ner Niclas. Naturfoto är ett skrå och motiven är oftast statiska. Det är de som har definierat sin genre. Naturfotografer brukar både säga och skriva att de nästan alltid använder stativ. Att vara seriös i en genre är väl att följa genrens normer och rutiner. Något mer kan man väl inte läsa in i ordet seriös.

Stefan fick en rak rekommendation att välja IS, om han inte prioriterar användning av trebensstativ.

Vad gäller antiskak så bekämpar den skak just med skak fast i motfas. Sitter kameran stadigt still så behövs det inte och det sägs försämra tex bokeh'n. Är kameran lite lös på stativet så räknar jag det till en stadigare form av handhållet och jag skulle använda antiskak.

Mvh /Erik

Alltid. Köpte nyss mitt första IS-objektiv, 70-200, och den är ju helt underbar!
Man blir lite yr i huvudet första gången när man är van att det skakar och hoppar, annars är det Canon!

eon skrev:
Nu får du tagga ner Niclas. Naturfoto är ett skrå och motiven är oftast statiska. Det är de som har definierat sin genre. Naturfotografer brukar både säga och skriva att de nästan alltid använder stativ. Att vara seriös i en genre är väl att följa genrens normer och rutiner. Något mer kan man väl inte läsa in i ordet seriös.

Stefan fick en rak rekommendation att välja IS, om han inte prioriterar användning av trebensstativ.

Vad gäller antiskak så bekämpar den skak just med skak fast i motfas. Sitter kameran stadigt still så behövs det inte och det sägs försämra tex bokeh'n. Är kameran lite lös på stativet så räknar jag det till en stadigare form av handhållet och jag skulle använda antiskak.

Mvh /Erik

Jag är oenig. Sällan jag är så oenig.

Seriös naturfotograf för mig kan också vara att gå en egen eller mindre traditionstypisk väg inom en genre.

Varför kan man inte köpa IS även om man prioriterar stativanvändande? Låter ärligt talat som att du inte vet hur nyttigt IS kan vara på stativ. Det âr och förblir tydligen ngt som många ser ut att neka sig själv insikt i.

Vi behöver inte kverulera ihjäl oss med detta. Det är säkert för oss båda ok att vi båda är oeniga;)

Jag hade dock aldrig trott att ngn seriöst kunde mena det du skriver/menar. Kanske låter som en "idiotförklaring" men så är det såklart inte menat, bara så att det är sagt! Måste bara säga att jag blev/är ytterst förvånad bara. Därav min reaktion.

Jag har dock stött på ngr tokstollar som reagerade när jag fotade handhållet med mitt 500 f/4 från en större båt. Fotade fåglar generellt och lite sälhuvuden här och där...
De frågade förvånat "-du får väl inga skarpa bilder med det objektivet utan stativ..!!"

Jo svarade jag, och tillade att jag ocokså kunde blända ned mer än tre steg och ändå få skarpa bilder så det räckte...

(Ungefär som att ett stativ är ett alternativ på båt som ligger i havets vågor...;)

Nej. Seriositet har med det du lägger i ditt fotografi, den energi och insats du lägger ned för att generera dina bilder och INte i vilken utrustning eller hur du använder din utrustning. Om du når målet med bild här och där med handhållen utrustning så varför använda stativet? För att se seriös ut kanske. Nej vet ni vad.

Nu har jag sagt mitt om detta i denna tråd.
Svarar eventuellt kort om det dyker upp ngr reaktioner.

MVH Niclas, (som kanske låter sur i orden men som inte alls är sur!)

Jag vill tacka för alla svar och synpunkter jag fick i tråden. Gluggen kom i fredags så jag har hunnit testa den litegrann och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd. (Fattas bara annat!) ;-)

Det första som slår mig är skärpan och lystern i färgerna. Åkte ut i ösregn och fotograferade bilar som kom mot mig, vägbanan var våt så det var lite knepiga förhållanden med strålkastarljus som reflekterades i vägbanan. Men bilderna blev mycket bra, autofokus hittade skärpan väldigt snabbt och precist och resultatet blev mycket bra. Trots det gråa vädret blev färgerna på gräs och bilar mycket fint. Det enda negativa är att jag tror att jag kommer drabbas av den beryktade L-febern. :)

Har några funderingar angående IS. Om man tänker att man står ute i en båt på öppet vatten och fotar. Har man då nytta av IS? Det brukar gunga rätt friskt och hinner då ISen ställa in sig? Hoppas någon har ett svar! :)

//Edvard

edvardwendelin skrev:
Har några funderingar angående IS. Om man tänker att man står ute i en båt på öppet vatten och fotar. Har man då nytta av IS? Det brukar gunga rätt friskt och hinner då ISen ställa in sig? Hoppas någon har ett svar! :)

//Edvard

Hej!

jo du har stor nytta av IS ifrån båt!!
Men samtidigt så är det som med "stabilisatorfotande" att det hjälper att gunga/vibrera så jämt som absolut möjligt.
IS,en försöker hitta rytmen och är den väldigt ojämn så blir effekten långt ifrån bra.

Jag har fotat både fåglar, landskap och valar ifrån båt och IS är mycket nyttigt.

MVH Niclas,

Hej!
Jag har varit i samma situation, IS eller inte. Kan lugnt säga att jag inte ångrar att jag valde EF 70-200 f/2.8L IS USM. Bilden nedan ISO 160, 1/1600s, f/2,8, 200mm, Handhållen kamera.

Mvh / Peter

Bilagor

• mt9k5027-web-small.jpg
    mt9k5027-web-small.jpg
    62.7 KB · Visningar: 111
ANNONS
Götaplatsens Foto