Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När inte micro adjustment räcker till

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Det verkar som om mitt nya 1ds Mk3-hus lider av rejäl frontfokus, och micro adjustmenten räcker inte till för att fixa felet.

http://trashbin.bicho.se/aftest.jpg

Tycker inte att skärpan är mycket att hänga i granen överlag jämfört med min gamla Mark2a (eller 5D för den delen). Frågan är om det är nått knas med mitt hus, eller om Canon-gluggarna inte räcker till (enbart L) och man ska vänja sig efter att varit bortskämd med de tidigare husen?

Har ännu inte sett någon 100%-crop från en 1Ds Mk3 som kännts tokskarp. Nån som har någon att visa upp hur bra det kan bli?

Hej
Det kan vara samma problem som är på 1D mkIII, justering av vinkeln på submirror. Jag har inte hört någon som har haft det på 1Ds, men det måste ju helt klart vara en servicegrej.

Gluggarna bör man ju justera också, det blir en stor skillnad.

/Krister

Har inte riktigt orkat hänga med om 1D-submirror problemen då de verkade ha att göra med AI Servo i varma förhållanden när man följde en viss typ av fotbollsspelare med röda strumpor. Men kanske det kanske.

Hur är det med knivskärpa på 1Ds Mk3 i övrigt då? Även om min skärpa hamnar fel, så är den skärpan på tok för geggig för att accepteras av mina uppdragsgivare.

Hur menar du Bicho, att skärpan, även när den hamnar rätt, är alldeles för smetig? Det låter ju väldigt illa i så fall.

Jo. Jag vill inte dra på några stora åsikter ännu förräns jag fått AFen att sitta där den skall så jag inte lurar mig själv.

Skulle gärna vilja se en 100% crop från en snorskarp 1Ds Mk3 om någon har en till övers?

Det var sannerligen inte lätt att hitta några nöjda 1Ds3-ägare (har jagat på andra forum), men har lyckats skrapa ihop några skarpa bilder och det ser sjukt fint ut, även om karaktären är väldigt annorlunda mot tidigare. Men bara jag vet vad jag ska leta efter.

Har kunnat konstatera att min kamera frontfokuserar så gruvsamt (typ 2 meter fel när jag plåtar en person på 5 meters avstånd) att den åker tillbaka med förhoppning att få en korrekt kamera på en gång. Hoppas bara jag inte råkar ut för samma otur som en kille från Amerikat som mailade mig sin oturs-story där han fått sin 1Ds3'a utbytt tre gånger, fick tillbaka pengarna, övergick till 40D och är inne på sitt tredje byte även där utan framgång... (Ja, han har skickat in sina objektiv också).

Det låter ju helt vansinnigt! Jag har läst lite om missnöje med 1dsmk3 och fel som Canon inte vill bekräfta. Håller den här modellen på att bli en skandal liksom 1dmk3 (Canons hantering av problemen, kameran är ju kanon när man fått den åtgärdad)? Oerhört trist i så fall.

Tog en ny liten promenad idag med 1ds3 och ett par icke L-gluggar (50/1.4 och Sigma 150 macro) jag inte testat med ännu, och skärpan satt som ett smäck!

Så felet ligger väl på mina andra gluggar (som funkar utmärkt på 5D), och inte huset.

Karaktären på skärpan är, som jag trodde, väldigt annorlunda från 5D och Mark2an och är väl resultatet av de mycket mindre pixlarna på sensorn. Det är mjukare, men samtidigt jäkligt snyggt.

Läste nånstans att de interna vibrationerna från spegeluppfällningen är ganska rejäla vid handhållet och med tider långsammare än 1/125 blir skakningarna synliga i bild, och jag kan bara konfirmera. När tiderna ramlar ner under detta är skärpan inte lika vass.

Har inte testat, men en teori är att köra i "Silent mode" (som jag snarare skulle kalla Slow mode eftersom det baske mig låter lika mycket, om än under längre tid) för att minska spegeluppfällningsvibrationerna.

Hur som helst är jag jäkligt glad, för det är en sanslös kamera. Nu börjar projektet att kolla upp vad som är knas med mina gluggar.

ANNONS
Götaplatsens Foto