Annons

När kommer Canon med IS i 70-200 f4.0 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Wess

Aktiv medlem
Nya L-zoomen 24-105 mm med ljusstyrka 4 över hela registret och stabilisater är ett jättebra komplement till 17-40 mm L-gluggen. Men nu saknar jag bara stabilisator på 70-200 mm 4,0 L-gluggen. Det blir ju ett mycket lättare och behagligare alternativ än tyngre 2,8 gluggen. Med stabilisator som ger upp till tre bländarsteg längre exponeringstid lär ju en icke sportfotograf klara sig bra med 4,0 i ljusstyrka.
Någon som hört något om detta är på gång?
/Johan

Wess skrev:
Nya L-zoomen 24-105 mm med ljusstyrka 4 över hela registret och stabilisater är ett jättebra komplement till 17-40 mm L-gluggen. Men nu saknar jag bara stabilisator på 70-200 mm 4,0 L-gluggen. Det blir ju ett mycket lättare och behagligare alternativ än tyngre 2,8 gluggen. Med stabilisator som ger upp till tre bländarsteg längre exponeringstid lär ju en icke sportfotograf klara sig bra med 4,0 i ljusstyrka.
Någon som hört något om detta är på gång?
/Johan

Tror inte canon släpper is på 4.0 modellen, skulle nog påverkar 2.8 is försäljningen för mkt. Sen så har jag inte hört folk klaga på detta omfång så tror inte canon har något planerat. Däremot så behöver canon bättre vidvinkeloptik.

Jag håller verkligen med dig, Johan. Jag hoppas att de släpper en IS-version av 70-200/4 (och dessutom gärna av 24-70/2.8, men det är en annan fråga).

Personligen tror jag att det vore ett misstag av Canon att inte släppa en IS-version av rädsla för kannibalisering på 70-200/2.8 IS. För det första är inte objektiven helt utbytbara (pris, vikt), och för det andra har man konkurrenterna att tänka på. Storsatsar man på kräsna konsumenter - från en eventuell 3000D via 350D upp till 20D - bör man nog se till deras behov även på den optiska sidan. I de flesta fall är nog inte 70-200/2.8 IS aktuell för denna grupp. Redan f4-varianten är i dyraste laget. Tänk på att Canon i detta segment möter konkurrens från Konica Minolta som bygger in sin Anti-Shake i husen i stället.

ANNONS
Götaplatsens Foto