Annons

När låser min kamera avtryckaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Under en del omständigheter låses avtryckaren på min D50. Jag tycker mig ha förstått att det sker under åtminstone två omständigheter:

1. Om inte kameran lyckats fokusera (under villkor av någon inställning)
2. Om blixt behövs och den inte är laddad

Men det verkar finnas flera! Jag provade nyss att ta bilder på månen (inspirerad av en annan tråd) och lyckades få ett läge då kameran vägrade exponera, trots ett tydligt pip från fokuseringen och ingen blixt involverad. Jag använde P-läge, om jag inte missminner mig.

Handboken är inte speciellt tydlig på den här punkten, och den har definitivt inte samlat lås-villkoren. Det är ytterligt irriterande när detta händer.

Någon som vet villkoren?

Per.

Är det inte konstigt? Så fort man skriver en fråga, så hittar man svaret i handboken. Dock kvarstår min fråga, se nedan.

Listan över villkor är som följer. Avtryckaren är låst om

1. Bländaren inte är satt på högsta värde på objektiv med bländarring
2. Minneskortet är låst
3. Minneskortet är fullt
4. Blixten laddar
5. Kameran inte är fokuserad
6. Icke-CPU-objektiv: M-läge ej valt
7. M-läge med tiden B vald, sedan S-läge

Det märkliga var att ingen av dessa omständigheter förelåg när jag hade bekymmer att trycka av!

Per.

Jag har samma problem med min D70. Kollade upp det och det är ett tekniskt fel. Man bör skicka in kameran till Nikon för reparation.

Nej jag vill inte vara av med kameran, så jag lever med att den låser sig ibland. Ring Nikon och kolla kostnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto