Annons

När tänds fokuslampan i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag retar mig på att jag inte föstår hur autofokus egentligen fungerar på min Nikon D50. Ni har förklarat för mig att det inte är ett återkopplat system, utan att kameran mäter hur mycket fel-fokus vi har just nu, och säger åt objektivet att skruva en viss mängd, vilket ska ge korrekt fokusinställning.

1. Detta leder till att ett objektiv kan fokusera fel, eftersom det kan ställa in sig på 1.2 m när kameran har sagt 1.0 m, t.ex.

Så långt är jag med, om jag fattat rätt.

2. Men hur är det med den gröna lampan? När tänds den, då? Som jag uppfattat saken mäter kameran kontinuerligt kontrasten och tänder lampan när en maxpunkt inträder.

Om jag har rätt under punkt ett och två ovan, borde man kunna kompensera felfokuserande objektiv genom att ställa fokus halvautomatiskt, dvs genom att skruva fokus för hand till den gröna lampan tänds. Kan man det?

Kommentar, tack!

Per.

Ja, om gröna lampan är tänd är du i fokus (förutsatt att AF-sensorn är rätt kalibrerad i förhållande till bildsensorn). Man kan ju använda gröna lampan som fokuseringshjälpmedel för manuella objektiv.

Jag antar att AF-systemet i princip skulle kunna vara återkopplat men att det skulle bli för långsamt då.

Johannes-S skrev:
Ja, om gröna lampan är tänd är du i fokus (förutsatt att AF-sensorn är rätt kalibrerad i förhållande till bildsensorn). Man kan ju använda gröna lampan som fokuseringshjälpmedel för manuella objektiv.

OK, tack.

Då blev det två följdfrågor:

1. Är det vanligt att AF-sensorn inte är rätt kalibrerad i förhållande till bildsensorn? När folk säger att deras kameror fokuserar fel, trodde jag att det oftast var objektiven som var feljusterade.

2. Kan man använda denna metod (vrida+stanna vid grön lampa) för att korrekt fokusera felfokuserande AF-objektiv?

Per.

Per.

1. Har ingen aning.

2. Förmodligen är det lite mer komplicerat än det jag skrev gav sken av. Anta att du fokuserar med enbart AF. Då snurrar fokusmotorn och när AF-systemet tycker att det har fokuserat färdigt tänds lampan och bilden kan tas. Om man har ett felkalibrerat objektiv kan fokus uppenbarligen ligga fel ändå.

Troligen är det så att den gröna lampan kan tändas antingen när AF-systemet tycker att det fokuserat färdigt, eller när man fokuserar manuellt och optimal kontrast faktiskt har detekterats på AF-sensorn. Grön lampa är kanske alltså ingen garanti för att man är fokus. Så länge du fokuserar helt manuellt bör det dock fungera.

1. Ja. Jättevanligt med felfokus. Både på hus och objektiv. Samtliga mina dslr och AFS objektiv har varit inne på justering. 5 hus och 7-8 objektiv är det.......Nikons serviceverkstäder har dessutom bekräftat det. I stort sätt samtliga D2 or och de flesta D200or har varit inne. Med D3 och D300 är det tydligen bättre.

Jag petig? kanske, men jag anser att mina kameror/objektiv skall klara av att fokusera rätt på ett stillastående motiv när jag använder den centrala fokuspunkten och objektivet är fullt öppet. Varför skall jag annars slänga ut en massa extra $$$ på att köpa 2,8 zoomar eller fasta 1,4 objektiv när det finns 4-5,6 varianter?

2. Nej eller rättare sagt: det beror på. Den gröna lampan lider av samma problem som dagens moderna mattskivor. De visar (ibland, beror på valt objektiv) för stort skärpedjup jämfört med hur bilden slutligen blir och då luras den ju. Jag har läst någonstans att en modern sökarskiva ger ett skärpedjup som motsvarar 5,6. Om det stämmer vetenskapligt vet jag inte men det ser ut att vara korrekt när jag har testat själv.

Både mattskiva och lampa är värdelös om du använder ljusstarka objektiv som 1,4 - 2 objektiv fullt öppna och manuell fokusering. Det är rätt enkelt att testa själv. Lägg upp en linjal och titta i sökaren hur stort skärpedjup du har på ett givet avstånd. Ta sedan en bild och jämför skärpedjupet med det du såg i sökaren.......Det går att stoppa i en sökarskiva med snittbild i de flesta kameror och då är det en enkel sak att se hur fel lampan OCH sökarskivan visar.....

ANNONS
Götaplatsens Foto