Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbilder på insekter / växter med D850!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Vilken utrustning rekommenderas som tillbehör till D850 om man vill ta extrema närbilder
på växter och insekter?

Exempel på bild som jag hittade på nätet:
* http://public.digitalcave.ca/forum_hosting/2013-08-30_DSC_5383.JPG
* http://www.thorninger.com/ekstremmakro/foto/edderkop0908n.jpg

I blixtväg har jag SB-910 förutsatt att den vill fungera! :) . Provade helt oanvända batterier
men jag fick inte liv i den! Kanske att de oanvända batterierna stått oanvända i några år! :p

I objektivväg har jag bl.a. Nikon 105mm och Sigma 180mm och i tillbehörväg har jag bl.a. PB-6 men allt är inte så portabelt att släpa med sig ut i naturen för insekterna hinner nog flyga all världens väg innan man hunnit få större utrustning på plats.

Känner att det är enklare nu att få till bra macro-bilder i och med Nikons inbyggda focus-shift-funktion! :)
Datorprogram för ihopslagning av stackade bilder har jag i form av bl.a. Photoshop och Zerene Stacker!

MVH at1981 !!

Båda bilderna ser ju ut att vara stackade, som du säger så tror jag det är enklast med D850 focus-shift och stackningsprogram, jag använder Zerene. Problemet är väl att få insekten att vara still, därför har det inte blivit så många stackade bilder som jag velat. Det sägs att man ska ut tidigt då insekterna inte är så aktiva, problemet brukar då vara att hitta dem.

Man kan få skapligt skärpedjup om man istället backar och istället beskär bilden, D850 har ju många pixlar så det kan vara möjligt att få en liknade bild med endast en bild.

Ljus är ju viktigt, iaf för stackning så fungerar ju inte blixt. Jag använder några LED matriser som jag både kan sätta i blixthållaren eller att sätta externt så man får ljus från andra håll. En ring-LED på objektivet kan lätta upp skuggorna något, men ger ju inte så mycket ljusmängd, men det blir bäst med blandning med naturligt ljus

LED-matriser?

Hejsan!

Vad är det för LED-matriser du skriver om?
Var får man tag i sådana?
Är de ljusstarka och portabla?
Vilken energikälla har de?

MVH at1981 !!

Båda bilderna ser ju ut att vara stackade, som du säger så tror jag det är enklast med D850 focus-shift och stackningsprogram, jag använder Zerene. Problemet är väl att få insekten att vara still, därför har det inte blivit så många stackade bilder som jag velat. Det sägs att man ska ut tidigt då insekterna inte är så aktiva, problemet brukar då vara att hitta dem.

Man kan få skapligt skärpedjup om man istället backar och istället beskär bilden, D850 har ju många pixlar så det kan vara möjligt att få en liknade bild med endast en bild.

Ljus är ju viktigt, iaf för stackning så fungerar ju inte blixt. Jag använder några LED matriser som jag både kan sätta i blixthållaren eller att sätta externt så man får ljus från andra håll. En ring-LED på objektivet kan lätta upp skuggorna något, men ger ju inte så mycket ljusmängd, men det blir bäst med blandning med naturligt ljus

Ett stativ är väl givet antar jag, men du nämner inte vad du har för stativ och huvud till det.

Men utöver det är ju ofta problemet skärpedjup och tillräckligt med ljus. Samt att få insekter att vara stilla (om man nu inte vill använda kylspray eller stoppa dem i frysen innan man fotar dem).

Jag skulle säga att en SB-910 inte är tillräckligt för blixt. Antingen ringblixt, ring-LED, eller flera blixtar ger bättre resultat. Jag håller helt med Ionian, fotar inte tillräckligt mkt för att ha haft motivering till att köpa en sån set-up, men det kan vara bra.

Ett billigt alternativ för extrem close-up (vad menar du med det förresten, jag tolkar det som större än 1:1) är att använda försättslinser, t.ex. Raynox.

Jag har alltid funderat på att införskaffa en sådan här setup, men då jag inte fotar överdrivet mycket macro så har jag dragit mig för att göra det. Någon som använder dessa småblixtar och kan säga om det är bekvämt och gett bra resultat?

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB-R1C1

Jag använder en Manfrotto blixthållare för makrofoto, med två vanliga blixtar monterade. Dessa styrs trådlöst med IR från den inbyggda blixten, eller en separat blixstyrningsenhet, på samma sätt som den kombination du refererar till.

Det är hyfsat bekvämt och ger bra resultat. Jag tror att man kommer undan lite billigare än med en dedicerad makroblixtanordning, speciellt om ens kamera har inbyggd blixt, men även om man måste skaffa en blixtstyrningsgrunka så kvarstår fördelen att blixtarna går att använda till annat än makro.

Så här ser det ut hos mig.

Bilagor

• 20151213_125251_small.jpg
    20151213_125251_small.jpg
    107 KB · Visningar: 32
Bra tips Per! Har själv funderat på en liknande lösning att kunna använda mina nuvarande blixtar.

Är du nöjd med byggkvaliteten?

Hållaren känns ganska robust. Jag tror inte att det är några som helst problem att montera större blixtar än vad jag har. Man kan justera blixtarnas avstånd och vinklar från kameran.

Jag brukar handhålla hela kombinationen och det går rätt bra, men det finns en stativgänga också om man vill placera alltihopa på ett stativ eller på en makroskena.

Om man har en kamera utan inbyggd blixt, som D850, och inte vill skaffa en SU-800 så kan man istället använda synksladdar med en fördelardosa som lämpligen placeras i kamerans blixtsko. Det borde bli lite billigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto